Priopćenje za medije 20.travnja 2023.
Nepredvidivi ranjivi krš i prometnice (prvi dio)
Građanska inicijativa Spasimo Ombu i njezine stanovnike obratila se svjetski priznatom hrvatskom hidrologu prof.dr.sc. Ognjenu Bonacciju s kojim su uspješno surađivali od 2011 godine kad je bila aktualna Hidroelektrana Ombla koja je zauvijek nestala s prostora Rijeke dubrovačke.Osim toga taj štetan projekt nestao je iz prostornog plana DNŽ-e iako je bio uvršten. S ovom alternativnom trasom brze ceste Dubrovnik-Zračna luka moglo bi se dogoditi isto, čemu se nadaju stanovnici Rijeke dubrovačke.
U nastavku donosimo sažeto dio članka na koji nas je uputio hidrolog prof.dr.sc Ognjen Bonacci.Namjera Građanske inicijative Spasimo Omblu i njezine stanovnike je da ukaže na općenitu problematiku izgradnje prometnica u kršu a jedna od takvih je brza cesta Osojnik-Zračna luka preko Rijeke dubrovačke i izvora Omble. Ombla je jedan od najvrjednijih krških fenomena bogata krškim izvorima u Dinarskom kršu.
U glasilu Hrvatskog društva za ceste : Ceste i Mostovi br 358 (2004), str 64-73 objavljen je znanstveni članak pod naslovom Međudjelovanje prometnica, okoliša i vode u uvjetima krša čiji je autor prof.dr.sc.Ognjen Bonacci. Naglašavamo da je članak objavljen pred skoro deset godina i da se odnosi na cjelokupnu problematiku izgradnje prometnica u kršu.
Bonacci objašnjava pojam krša pod kojim pripadaju površinski i morfološki oblici formirani u topivim stijenama a kao posljedica njihovih postojanja, hidrološko –hidrogeološki odnosi kao i cirkulacija vode u prostorima krša specifični su i najčešće teško predvidljivi kao i s njima vezana cirkulacija podzemnih i površinskih voda.Bonacci naglašava da se radi o vrlo dinamičnom prostoru koji je podložan stalnim, brzim,naglim i teško predvidivim promjenama.
Prof.dr.sc.Ognjen Bonacci : „Promjene koje u krškim prostorima uzrokuju izgradnje prometnica naročito su brze i mogu biti opasne i za prometnice i za okoliš.Te promjene mogu predstavljati opasnosti za stabilnost građevina.Prilikom građevinskih intervencija u prostorima krša treba biti svjestan da one mogu uzrokovati brze i nagle promjene krških oblika, a time i destabilizaciju izgrađenih objekata.“
„Krš je ekološki visoko vrijedan, ali ujedno ekstremno osjetljiv i ranjiv prostor.U hrvatskom kršu nalazi se većina neprocjenjivo vrijednih i nama još uvijek nedopušteno nepoznatih strateških rezervi čistih podzemnih voda, bitnih ne samo za našu državu nego i širu regiju.Štiteći svoj krš,štitimo krš naših susjeda priskrbljujući si pravo da isto tražimo od njih.“
Cirkulacija vode
Bonacci između ostalog objašnjena cirkulaciju vode u kršu koja može održati ključnu ulogu u procesu narušavanja ravnoteže. „Velikim radovima, a posebno masovnim iskopima i miniranjima, koji su sastavni dio izgradnje prometnica,u kršu se mogu naglo, nepredvidivo i opasno promijeniti uobičajeni tokovi cirkuliranja vode unutar krškog podzemlja.Time je moguće utjecati na povećanje opasnosti od poplava , opasnosti od zagađenja podzemnih voda ali i na smanjenje izdašnosti ili presušivanja pojedinih krških izvora.“
Upravo zbog toga javlja nam se brojni zabrinuti stanovnici Rijeke dubrovačke koji se bave poljoprivredom za osobne potrebe, neki od stanovnika imaju i obiteljska gospodarstva te im je to osnovni izvor egzistencije.Pribojavaju se da će im biti uskraćen svaki napredak u ekološkoj proizvodnji uslijed zagađenosti zraka i vode, mogućih poplava ali i zbog mogućih presušivanja prirodnih izvora.U Rijeci dubrovačkoj nalazi se na desetke prirodnih izvora u kršu.Zabrinuti su i zbog mogućih poplava koje bi ugrozile njihove domove.
Greške učinjene tijekom planiranja i projektiranja
Bonacci navodi kako je jedini prihvatljiv način za pouzdanije planiranje i projektiranje prometnica a to su istražni radovi koji znaju biti skupi i dugotrajni a u uvjetima krša i nepouzdani , političari i investitori svjesno ih pokušavaju svesti na najmanju moguću mjeru. Proces reduciranja istražnih radova proširio se kao epidemija gotovo u cijelom svijetu ističe prof.dr.sc. Ognjen Bonacci.
Pitamo se je li to bio slučaj i s ovom brzom cestom preko Rijeke dubrovačke kad su taj alternativni pravac Hrvatske ceste proglasile najisplativijim.
Stanovnici Rijeke dubrovačke jako su zabrinuti zbog ovakvih mogućih nepredvidivih situacija a koje su realno moguće jer se radi o osjetljivom krškom području.
Ovo je samo sažeti dio objavljenog znanstvenog članka te će biti nastavci i stručno mišljenje prof.dr.sc Ognjena Bonacci na neka od naših pitanja.
Građanska inicijativa Spasimo Omblu i njezine stanovnike
Ljubica i Katarina Matović