Davne 1910. godine, 18. kolovoza, prvi je tramvaj na električni pogon krenuo voziti po zagrebačkim ulicama.
Zagrebom prije toga vozio je konjski tramvaj, od 1891. godine, iz svojeg spremišta tada u Savskoj ulici, na današnjem mjestu gdje se nalazi Tehnički muzej.
Kako možemo čitati u povijesti ZETa, kolosijek je tada bio uži od današnjeg, brzina oko sedam kilometara na sat, a svaki je konj imao normu 26-28 kilometara na dan. Zagrepačani su konjski tramvaj od milja zvali „konjka“.
Kako priča kaže, te 1910. godine prvi tramvaj na električni pogon izašao je na zagrebačke ulice, ali i konjski tramvaj bio je još u pogonu. Prva tramvajska kola na električni pogon bila su izgražena u tvornici Weitzer u Grazu,
U zagrebačkom prometu danas vozi 15 dnevnih linija, koje povezuju sve dijelove grada, a u prometu imamo i četiri noćne linije. Ako bi išli redom pisati linije i njihove trase primjetili bi da nedostaje linija 10, koja je 30-ih godina prometovala zagrebačkim ulicama, a zamijenila ju je linija broj 1. Dok su tramvaji s brojem 10 su 60-ih godina prometovali od Borongaja do Savskog mosta, no zbog preklapanja s brojem 1, “desetka” je ukinuta.
Također, nedostaje nam linija 16, koja je svojedobno povezivala Črnomerec i Zapruđe, a na zagrebačkim ulicama je nema od 90-ih godina.
- godine, prvi niskopodni tramvaj domaće proizvodnje počinje voziti zagrebačkim ulicama. Tada modernizacijom tramvajskog voznog parka, Zagreb se ubraja u gradove s vodećim europskim javnim prijevoznicima.
Tako su stručnjaci primjetili kako vozila ZET-a čak tri puta dnevno obiđu ekvator, a godišnje…109 puta prijeđu put do Mjeseca i natrag!
Autor: Branka Mioč