Podjeli
Ovih dana sasvim je neopaženo prošao
jedan “HELP,”
Hitna helikopterska medicinska služba uputila je apel za pomoć, borci za ljudske živote mole da im pomognemo da i dalje to efikasno čine.
U Hrvatskoj godišnje umire oko 20 000 ljudi od srčanog ili moždanog udara. Godišnje imamo cca 300 poginulih u prometu i oko 2700 saobraćajnih nesreća s ozlijeđenima. Zemlja smo s 47 naseljenih otoka, 524 mala otočića, zemlja smo koju po ljeti preplavi more turista
U Saboru u drugom čitanju je prijedlog Zakona o zdravstvenoj reformi unutar kojeg je i zakon o helikopterskoj medicinskoj hitnoj službi.
Struka je uputila svoje prijedloge, uputili su pozovi svim parlamentarnim strankama da ih čuju i daju svoj doprinos no iz 4 stranke nisu potvrditi da su upit dobili.
Struka traži da helikopter na poziv dolijeće s liječnikom koji bi pružio hitnu pomoć stradalom na mjestu nesreće a zakonom se predlaže da helikopteri služili za hitan prijevoz pacijenta do bolnice.
Svaki liječnik zna koliko. je važan “zlatni sat” za po život ugroženog pacijenta, no ne i zakonodavci.
Za cijelu Hrvatsku potrebno je minimalno 5 helikopterskih baza mada bi optimalno bilo 8, no te baze moraju imati pravilan raspored bolnicu u kružnom dometu od 80 km.
Naša su baza u Osijeku u krugu od 80 km. pokriva najmanje Hrvatsku. Krug prolazi iznad Bosne, preko Srbije i Hrvatske. Hrvatsko zdravstveno osiguranje već je u ogromnim dugovima dijelom zbog namjerno loših zakona i na pragu smio još jednog lošeg.
Helikopteri su sada u nadležnosti policije ili vojske, a struka predlaže zasebno tijelo ili pripadnost crvenom križu i sličnim organizacijama.
Vlada misli unajmiti helikoptere s posadom, ali treba osigurati i medicinski dio tima. U susjednim zemljama auto klubovi su otvorili posebna društva koja vode te službe, naplaćuju usluge i nisu na proračunu.
Baza u Dubrovniku ulazi u Crnu Goru, no ne dopire do udaljenih otoka, i tu se gubi se dragocjeno vrijeme koje je ključno za pacijenta Ovdje jedna minuta može biti presudna za gubitak ili spas pacijenta. Sigurno postoje načini da se uredi da naša služba pokriva naše područje.
Helidrom u Zagrebu je u planu iznad parkirališta bolnice na Rebru, do hitne medicinske službe još je između 300 – 500 m ovisi o vrsti ozljede ili potrebne intervencije. Tih 300 – 500 m za nekog je biti ili ne biti, no za birokraciju to su samo slova na papiru.
Pilot program hitne helikopterske službe ustrojio je ministar Varga u samo 4 mjeseca, program je zaustavljen uz obećanje da će se ponovo ustrojiti, prošlo je 6 godina i sad predstoji novo natezanje da dobijemo ono što nam treba i nama i turistima na koje računamo da će nam puniti proračun
Lani smo imali slučaj preminulog mlađeg čovjeka koji je iskrvario u kolima hitne pomoći koja ga je trebala s Lošinja prevesti u Rijeku , vojni helikopter zbog birokratske zapreke u vojnoj zapovjednoj liniji nije poletio.
Interes naše države je prije svega sigurnost naših građana a potom i obaveza prema gostima koje borave u našoj zemlji. Sportaši koji se bave opasnim sportovima teško će se odlučiti za zemlju u kojoj nisu sigurni da građani te zemlje imaju potpunu zaštitu u slučaju potrebe za hitnom medicinskom intervencijom.
Ne moramo izmišljati toplu vodu, rješenja postoje u susjednim zemljama, 6 godina razmišljanja i rješenje da naši helikopteri pokrivaju susjedne zemlje ukazuju nam da su dugo mislili i loše smislili.
Imamo niz paradoksalnih slučaja gdje je zakazala ispravna procjena o hitnosti slučaja, ali i obrnutih slučaja u kojim se ishitreno odlučuje o intervenciji koju donose ljudi bez nadležnosti i stručne procjene.
Lani smo imali i slučaj da je žena jednog stranog turista, prijavila nestanak svoga muža. 108 ljudi, što policajaca što pripadnika gorske službe spašavanja tražili su ga po okolnim brdima, Nakon cjelodnevne potrage žena ga je našla na spavanju u apartmanu.
HEMS mora dobiti zeleno svjetlo, ljudski životi nemaju cijenu. trošak spašavanja života nije trošak nego ulaganje u život.
Među strankama koje se nisu oglasile je SSDS stranka kojom dirigira Pupovac, njegovi birači raštrkani po ruralnim sredinama gdje pristup pod lošim vremenskim prilikama skoro i nemoguć
U oni koji u tome ne vide svoj interes je i HSU, stranka koja ima za tu službu najviše potencijalnih kandidata, no oni vežu konja tamo gdje gazda kaže, a javljaju se za riječ kada dobiju odobrenje.
Apel na koji se nitko ne smije oglušiti, apel se mora čuti na vrijeme, kada vrijeme istekne, opet će se brojati žrtve.
Dragica Trumbetaš
Podjeli