EU-TANAZIJA HRVATSKE…

Hrvatska doslovce žurno ulazi u potpuni ekonomski slom. Ekonomska politika Plenkovića, ako se ovo što on čini uopće može nazvati politikom, jednostavno ne postoji i niti na jedan način se ne može izbjeći potpuni slom gospodarstva. Cjelokupna nacija želi vidjeti izlaz iz hrvatskih ekonomskih problema, ali je taj izlaz sve dalje i dalje. Za iznalaženje rješenja ekonomskim problemima, potrebno prije svega sagledati uzrok svim ovim problemima.

Plenković već 5 godina vodi posve mrtvu monetarnu politiku. Ne postoji niti jedna ozbiljna državna investicija već godinama, a sve što se čini je krajnje nedostatno! Određeni ekonomski problemi postoje već tri desetljeća, a Plenković ih nije niti započeo rješavati, već ih svo vrijeme samo „gura pod tepih“, kako bi to narod rekao. Prvi problem je porezna uprava, jer ne funkcionira uopće. Brojne su pronevjere i nesrazmjeri u posjedu imovine određenih osoba i prihoda koji ostvaruju. No, jednostavno nikada ništa nije ispitano. Za to je odgovorno Ministarstvo financija i njezin ministar Marić. Jedina poslovna aktivnost u Hrvatskoj je korupcija i kriminal. Drugo, pravosuđe je već povijesni užas! Ne postoji kriminal koji „institucije pravosuđa“ mogu pošteno odraditi. Bilo da se radi o premlaćivanju djevojke snimljeno nadzornom kamerom, kao slučaj „daruvarac“, pa do masovne pljačke kao Sanader! Doslovce ama baš ništa. Zbog takvih stvari u Hrvatskoj se ne može dogoditi ni jedna ozbiljna inozemna investicija. Treće, državna administracija je preskupa i korumpirana. Četvrto, porezna politika je katastrofa, jer baš sve se suzdržava samo sa PDV-om, odnosno porezom na trgovinski promet. Sve dosadašnje „porezne“ reforme su se svodile na promjenu poreznih postotaka određene robe i ništa više. Nikad se nije učinila reforma koja bi značila oporezivanje imovine, a ne trgovinskog prometa. Konačno, tu je i zdravstvo. Dug od preko 4 milijarde kuna koje se akumulirao tijekom desetljeća. Ministarstvo financija isplaćivalo bi svoje novčane obveze poput prezaduženog dužnika na kreditnoj kartici, tek minimalni iznos. Sada se došlo do situacije u kojoj se ne može isplatiti ni minimalni iznos i dobavljači lijekova obustavili su isporuke lijekova za bolnice. Tragikomično je gledati ministra Marića kako izbezumljeno obećava dobavljačima lijekova 300 milijuna kuna, što je tek nešto preko 6% duga, a istodobno zapovijeda običnom puku kako mora izvršavati svoje dužničke obveze.

Povrh svega, dogodila se zaraza korone. U prvom valu zaraze, ministarstvo zdravstva je dobro vodilo politiku. Izvršavana je pravodobna izolacija zaraženih, a mjere ograničenog kretanja kako unutar države Hrvatske, tako i iz inozemstva potpuno su suzbile zarazu. Zdravstveni sustav nije se raspao. Međutim, odluka Plenkovića o otvaranju države radi turizma, bila je katastrofalna. Drugi val zaraze pokazao se jačim nego prvi i posve nadmašio prvi val. Nacija izmorena izolacijom iz prvog vala i doista dobrog uspjeha u suzbijanju širenja zaraze u prvom valu, danas je potpuno izgubila povjerenje i u vladu i u samo postojanje zaraze. Zdravstveni sustav se urušava, nema dovoljno medicinskog osoblja, a dugovi za lijekove iz prošlosti su doista slastica na kraju „objeda“!

Treba reći i da je ono „obećanje“ 22 milijarde eura Hrvatskoj bila tek „ludom radovanje“. Oporavak gospodarstva EU i samim time Hrvatske zbog zaraze koronom, neće započeti sve dok se ne suzbije sama zaraza korone. Medicinski rečeno, ne može se započeti sa vježbama slomljene ruke, dok je gips još uvijek na ruci! Dakle, taj program EU neće se započeti provoditi dok traje drugi val zaraze koronom. Međutim, to nije rješenje za Hrvatsku, koja jednostavno ne može čekati.

Turizam je ne „ukalkulirano“ vratio koronu u Hrvatsku po odluci Plenkovića. Razlog je to što turistička potrošnja jedini način rastu priljeva eura i samim time rastu novčane mase kuna i posljedično priljev novca u gospodarstvo. Po zapovjedi Brisela, hrvatska kuna mora uvijek vrijediti €0,13 (1:7,5), ne ovisno o bilo čemu. Kroz priljev eura u turizmu Hrvatska se izvlačila iz krize od 2008 godine u prethodnom mandatu Plenkovića. Kako se obnavljao rast kupovne moći u EU, tako je rastao rast broja turista u Hrvatskoj i prihod od turizma. Na „kalkulaciju“ turizma neće se moći računati sljedeće ljeto, jer ni jedna država EU neće to dopustiti. Stoga, „kalkulaciju“ korone Plenković može slobodno zaboraviti za ljeto 2021 godinu.

Dakle što je izlaz iz ove doista katastrofične situacije u koju nas je doveo Plenković i njegova nadobudna politika besmišlja zapovjeđena iz Brisela?

Hrvatska država mora staviti moratorij na „tečajni mehanizam“ koji tako uporno i štetno provodi Plenković. Hrvatska država mora uzeti kunski kredit od HNB-a u iznosu od barem 20 milijardi kuna i one bi bile bez pokrića Eura. S tim novcem treba financirati osobnu potrošnju svih osoba koje su ostale bez posla zbog korone. Nije nam potreban nikakav „dodatni“ europski „swap“ račun za to! Sva šteta nastala zarazom korone od preko 20 milijardi kuna, što je blizu 3 milijarde eura postala je zbog valutne klauzule automatski vanjski dug! To je duboko štetno po Hrvatsku, jer zasigurno svih tih 3 milijarde eura nisu svepotrošene na robu iz uvoza. Drugim riječima, otvoreni „swap“ račun vodi rastu vanjskog zaduženja Hrvatske na onaj iznos kuna koji je država Hrvatska već potrošila za isplate osobama koje su ostale bez posla u prvom valu zaraze, ali će i za drugi val. Dakle, Hrvatskoj enormno raste vanjska zaduženost prema inozemstvu. Zbog valutne klauzule u uvjetima zaraze od korone, Hrvatska hita u previsoku zaduženost prema inozemstvu.

Zatim, iz spomenutog kredita potrebno je uvesti izravno uplaćivanje novca na račune osoba koje su ostale bez posla zbog korone. Sadašnji model „očuvanja radnih mjesta“ je besmislen i štetan, jer plaćanje radne snage za posao koji se ne obavlja jednostavno je štetno. Prije svega, ne može se očekivati opstanak svih tvrtki pogođenih koronom nakon obuzdavanja zaraze, niti će odmah bivši zaposlenici biti zaposleni u njima! Jednostavno, neke tvrtke će propasti odmah nakon obuzdavanja zaraze! Na primjer, ne mogu se ekonomski održavati tvrtke za prijevoz putnika koji jednostavno nema i tih putnikaneće biti niti nakon obuzdavanja zaraze. Hrvatska je u ovoj sezoni ostvarila u turizmu tek nekih 40% prometa u odnosu na 2019 godinu. Države EU danas pate upravo zbog turizma koji im je priredila Hrvatske. Osim toga, države EU su  također ekonomski pogođene sa zarazom korone i treba očekivati u 2021 bitno manji priljev turista u odnosu na 2020 godinu. Ispravnost ovog stajališta biti će uskoro potvrđena velikim padom zimskog turizma u EU.

Zdravstvenom sustavu treba isplatiti traženih 2 milijarde kuna za isporuku lijekova bolnicama, jer jednostavno isporuke lijekova moraju se plaćati dobavljačima. Nikakvi „miljunčići“, već ozbiljan iznos, kakav traže dobavljači, a to je tih 2 milijarde kuna.

„Reformu“ državne uprave sad ne treba činiti nikako! Plenković je to trebao odraditi u prethodnom mandatu, kada je postojao kakav takva rast BDP-a. U uvjetima drastičnog pada BDP-a, „reforma“ državne uprave posve je pogrešna. Svako rezanje proračunskih rashoda uvijek djeluje na rast nezaposlenosti i dodatni pad BDP-a, što bi u Hrvatskoj dovelo do katastrofe.

Plenković sve do sada poslušno robuje monetarnoj „klopki“ iz EU zvanoj valutna klauzula, koja izravno onemogućava rast BDP-a i investicija, a što uništava Hrvatsko gospodarstvo još od uvođenja kune. U uvjetima zaraze koronom, djelovanje valutne klauzule izravno vodi ka propasti hrvatskog gospodarstva i puno se brže i jače osjeća. Plenkovićeva vlada završit će vladanje puno prije isteka mandata.

 

Prof. Tihomir Janjiček, PhD