„ Oči i uši mogu biti zli svjedoci ljudima
ljudima ako imaju barbarske duše“
/ Heraklit /
U Švicarskom Građanskom zakonu postoji odredba koja veli da se sudac u nedostatku pravne norme nadahne duhom. Nasuprot tome, disciplinski sudac HNS-a, odvjetnik i član Odvjetničkog društva iz Zagreba, Maje Čuljak, sestre poznatije Dijane Čuljak, zbog prijestupa gledatelja na nedavnoj utakmici HNK „Hajduk“-HNK „Osijek“ odredio je kaznu Bilima po osnovu dva prekršaja i izrekao novčanu kaznu u iznosu od 70.000,00 kuna te zabrana dolaska gledatelja na jednu utakmicu.
Gospodin se pozvao na odredbe čl. 67. i čl. 88. Disciplinskog pravilnika. Prvi se odnosi na opće nerede, a drugi na rasizam.
Po mom sudu kvalifikacije drugog prekršaja ne stoje, dakle, nisu ostvarena obilježja rasizma u poviku „cigani, cigani“ prema treneru Nenadu Bjelici i sucima utakmice, kada on ulazi u teren i dernjavom ( čulo se i u gledateljstvu ) traži faul i isključenje Lovrencsicsa, nakon duela s Bočkajem ( čitajte: Lovrenčiča, jerbo se slova cs izgovaraju kao slovo č, u Mađarsko jeziku, ali i po prvom pismu Hrvata Yerolimici odnosno Glagoljici).
Prekršaja za žuti nije bilo, a dvojben je i sam prekršaj u korist Bočkaja. Utakmicu sam gledao s pozicije sjeverozapada gotovo na samom vrhu tribina i nije mi promaklo da vidim da je i sam Bočkaj išao namjerno u zabijanje u Lovrencsicsa, štoviše kramponima kopačke svoje lijeve noge namjerno je nagazio rist desne noge igrača Hajduka. Ako ne vjerujete pogledajte situaciju ponovno.
Naravno da mu je trener Bjelica i dao takav zadatak, da ide u tijelo ovog igrača jer je već imao žuti karton, a to rade mnogi. Na žalost sudac Fran Jović o ovome nije vodio računa kao uobće o gruboj igri Osijeka posebice nad Krovinovićem.i Mlakarom koji je ionako počeo utakmicu nezacijeljene ozlijede, no ostavimo to ovdje u zaleđu.
Pravila nogometne igre su čisto moralna pravila pa bi i svi propisi vezani uz nogomet morali u svojoj suštini također biti moralni. Moral je povijesno određen u kakvoći života društva i izravno je vezan za životne okolnosti, kao i s kulturnom tradicijom, vjerskim uvjerenjima i slično. On itekako utječe na odnose među ljudima, prijateljima, obitelji i drugim odnosima koji proizlaze iz čovjekovog neposrednog doživljaja i događaja. To je u biti neka vrsta orijentira u danoj situaciji kao provjere pravednosti i jednakopravnosti. Dakle, iako imamo stručnu kompetenciju, mora se polaziti od sposobnosti pojedinca kao slobodnog bića, da se izdigne ( kao sudac u Švicarskoj o. a . b) iznad stroge norme i da sudjeluje u stvaranju moralnih vrijednosti.
Stavimo to na primjer odluke o igranju bez gledatelja. Da li su samo oni koji su istu gledali pokazali interes da istu gledaju, itekako da je stadion bio većeg kapaciteta bilo bi sigurno više gledatelja i da je veći broj onih koji su htjeli, a po prirodu stvari nisu mogli istu pohoditi.
Da li su ovom kaznom određene mjere specijalne i generalne prevencije, nisu, štoviše kažnjene su treće osobe, kako HNK Hajduk ( prema odredbama obće odgovornosti organizatora) i svi oni koji su vezani za nogomet po bilo kojoj osnovi bez da su prekršili ikoju pravnu normu!?.
Da li su sve prodane ulaznice personalne, jesu, pa zašto se onda kupcima tih ulaznica ne odredi mjera nedolaska na jednu utakmicu!?
Kakva je to utakmica bez gledatelja i onog šušura povezanog s njom, nikakva i nitko pa ni ona nije sama sebi svrha.
Navade publike imaju svoje posebne zakonitosti, sve je napeto dok traje igra, a potom se poput zalaska sunca sve utiša kao da ničega nije bilo. To je tako na svim događajima gdje sudjeluje grupa ljudi, a kako onda zanemariti 30. 000. ljudi!?
Poštapalice, zezancije, bockanje, ponekad i uvrede bez namjere da će se nedjelo ostvariti, su jednostavno glumištna, teatralna, kostimografija i ništa više. Obespravljenost i nedostatak odgovornosti ljudi koji obnašaju javnu vlast, naravno da utječe i na ova događanja pa mnogi na neki način sve javne manifestacije drže za ispušni ventil. To je za sada kod nas ograničeno za razliku od pojava u državama elitnog nogometa, ali na žalost nazočno.
Pozivati se na rasizam kao konkretnu ideologiju, što on i jest, je sasvim promašena kvalifikacija počinjenog. Zar je netko klasificirao nazočne i izočne , posebice biološki intrinsičnim, lombrozovski i slično. Nije.
Da je netko radio podjelu ljudske vrste, onda mnogi Romi, a vidio sam ih na utakmici, ne bi tu ni bili!? Da li je netko nakon prijepornog povika izvršio klasifikaciju na superiorne i inferiorne gledatelje kao nepremostivu činjenicu prirodno određenim biološkim razlikama!?. Nije.
Jesu li tm povicima ostvarena obilježja novog prirodnog poretka i imperijalizma.!? Nisu.
Da li je netko upotrijebio i živu ljudsku silu radi razdvajanja rasa!? Nije.
Jesu li tim povikom, cigani cigani, ostvarena obilježja neke globalne povijesne misije!? Nisu.
Kako su rasizam razvili europski antropolozi je li HNK „Hajduk“ tvorac nepromišljenog ponašanja!? Nije.
Mnoga bi se pitanja još mogla postaviti , ali je sasvim jasno da nisu ostvarena obilježja rasizma kao to na temelju „činjeničnog i pravnog stanja“ zaključuje šjor A. Klakočer.
Navada, naših ljudi, ne samo u Dalmaciji nego na području cijelog Dinarskog nabiranja jest da izraz cigan koristi za ljude kojima nikakva dana riječ ili napisan kontrakt ne znači ama baš ništa. On označava osobe koji danas smišljaju koga i kako će nekoga sutra prevariti i ništa više.
U konkretnom događaju imamo nedjela protiv ugleda i časti i ništa više ali i fakultativno oslobođenje, budući da je trener Bjelica itekako uzvraćao uvredama i svojim nedoličnim ponašanjem iste izazivao.
Neprijeporno je iz navedenog jasno da gosp. Klakočer ispod miške nosi glasilo „ Rude pravo“. Hoću kazati da ima svoj stav s kojim se ni on sam ne slaže te da je, kažimo to pravnim jezikom, pogriješno i nepotpuno utvrdio činjenično stanje te pogriješno primijenio materijalno pravo.
Zbog navedenog imam samo jedno pitanje za njega: „ Šjor Klakočer krade li vam netko misli?“
U Pagliuchu, 31. prosinca 2021. godine
Ante Baraba Miš