Po ustaljenom redoslijedu nacionalni televizijski kanal RTL objavio je rezultate mjesečnog anketnog istraživanja javnog mnijenja o rejtingu političkih stranaka i pojedinih političara pod nazivom CRO Demoskop. Istraživanje je provela agencija Promocija Plus.
Po tom istraživanju vodeća je stranka i dalje HDZ sa 29,2 posto ispitanika ispred SDP-a sa 20,5 posto. Treći je Most sa 8,7 posto ispred Domovinskog pokreta sa 7,9 posto i Možemo sa 5,4 posto. Neodlučnih je 13,4 posto. Najpozitivniji je političar premijer Andrej Plenković sa 21,5 posto, pa zatim slijede predsjednik Zoran Milanović sa 15,8 posto, novi čelnik SDP-a sa 3,3 posto Ispred Miroslava Škore (2,6 posto= nalaze se Tomislav Tomašević, Vili Beroš i Zdravko Marić, dok Nitko od mostovaca nije dobio više od 1 posto glasova ispitanika. U ovoj kategoriji čak 18,6 posto ispitanika smatra da nitko nije pozitivan. Među najnegativnijim političarima je Andrej Plenković je s 21,4 posto ispred Zorana Milanovića sa 17,7 posto, pa Milan Bandić sa 8,4 posto, za Miroslava Škoru opredijelilo se 4 posto, Gordana Jandrokovića 2,6 posto, a Milorada Pupovca 2,2 posto. Da su svi političari ostavili negativni dojam smatra 0,6 posto. Čak 67,4 posto građana smatra da političari vode državu u pogrešnom smjeru.
Budući da nešto znam o anketiranju javnog mnijenja jer sam prije desetak godina imao malu agenciju za politički marketing “KrsnikMedia”, pa sam se bavio i anketama mogu slobodno ustvrditi da su sve ankete, a to se pokazalo njihovim pogrešnim procjenama na nekoliko prethodnih izbora, više manje nepouzdane ili čak namještene namještene. Ne radi se samo o agenciji Promocija Plus nego i o drugoj većoj agenciji Ipsos Puls. Temeljna zamjerka tim anketama što ih rade ove dvije firme leži u modelu anketiranja. Taj model se zove CATI. To je anketiranje uz asistenciju računala a svodi se na pozivanje telefonskih brojeva dakle anketiranih ispitanika koji imaju ime i prezime. Te ankete dakle nisu anonimne, kao što su na primjer terenske ankete koje se obavljaju na ulici i na javnim mjestima. Kad voditelj dnevnika recimo RTL-a objavi kako je anketa obavljena na 1000 ispitanika s mogućom pogrješkom od nekoliko postotaka, on u stvari prodaje gledateljima, a budući da to objavljuju i vodeći tiskovni mediji veliku “lažnu vijest”. Radi se o velikoj “lažnoj vijesti” prije svega zato što se u najavi rezultata ankete ne ukazuje da ona nije anonimna, jer je rađena telefonski. I što ja najvažnije u toj informaciji ne kaže se koliko je pozvanih mogućih ispitanika odbilo sudjelovati u anketi. Po jednoj istraživanju čak 70 posto pozvanih mogućih ispitanika odbija sudjelovati u anketi i jednostavno prekine vezu. Drugim riječima ono što nam kao pouzdano istraživanje javnog mnijenja o rejtingu političkih stranaka i političara plasiraju anketne agencija je najobičnija prijevara javnosti. Docent s Fakulteta političkih znanosti Goran Čular svojedobno je upozorio “kako kod anketa postoji sistemski problem odbijanja ispitanika da sudjeluju u istraživanju, posebice kod telefonskih, i da je taj problem vrlo izražen u svijetu i kod nas. Postotci odbijanja dovode u pitanje samu reprezentativnost uzorka. Ako trebate nazvati 7 ili 8 osoba kako biste tek jednu anketirali, onda se praktički to selektira”.
Ako ovu činjenicu uzmemo u obzir analizirajući ovu posljednju anketu CRO Demoskopa, onda proizlazi da je ona rađena s naklonošću prema HDZ-u i SDP-u, odnosno da su u njoj pristali sudjelovati glasači te dvije vodeće stranke. Poštena i objektivna informacija o ispitivanju javnog mnijenja o političkim strankama i političarima trebala bi u uvodu glasiti: Prema telefonskoj dakle neanonimnoj anketi CRO Demoskopa koju je provela agencija Promocija Plus u kojoj je sudjelovalo 1000 od 7000 tisuća pozvanih ispitanika…” Budući da takvu najavu ne ćete nikad čuti, imajte na umu da u gigantskoj izbornoj prijevari jedan dio snose i anketne agencije i sami mediji koji prenose takve njihove “lažne vijesti”
Vjekoslav Krsnik