Znakovit naslov Jedna ura ‘lada – pjesme iz polja najnovijega zvučnog albuma zagrebačke ženske klape Dišpet, objavljen krajem 2023. godine, predstavlja vlastitu interpretaciju hrvatskih, mahom tradicijskih radnih pjesama.
Lidija Bajuk nastupa na promociji albuma Jedna ura ‘lada (foto: Sanjin Kaštelan)
Klapa djeluje u sastavu Lovorka Sršen (1. sopran), Ivana Tolić, Eva Kirigjija Krnjak i Željka Vojvoda (2. sopran), Katarina Jelić, Ivana Kovaček i Marija Ljubić Šiško (1. alt), Ivana Klubička, Carolina Brodarac, Petra Lelas Garača i Jasna Jančić (2. alt) i budući da su u godini snimanja albuma neke od pjevačica na svijet donijele sveukupno četvero djece, nisu svi drugi soprani i drugi altovi sudjelovali u izvedbama redom. Osam interpretiranih napjeva izbor je ženskih pjesama od sjevernoga krčkoga do južnoga konavoskog područja, od kojih je zadnji napjev autorski uradak Vedrana Bonačića u stihovima i glazbi nadahnut elementima tradicijske glazbe Dubrovačkog primorja.
Zahvaljujući osobnim nagnućima istraživački raspoloženih članica klape i njihovome aktualnom repertoaru, zastupljeni napjevi isključivo pripadaju jadranskom arealu: ‘Aj’, veselo, žetvelice mojepotječu iz Konavala, Lipa Mara šenu žela iz Badnja, Galofaru, cvijeće moje iz Luke Šipanske, Dođi, dragi, i dovezi lađu iz Komina, Sniježnice, visoka planino iz Dube Konavoske, Sama mala njivicu požela iz Pinezića na otoku Krku i Targačice, targojte ga hlodom iz Staroga Grada na otoku Hvaru.
Programska knjižica (foto: Sanjin Kaštelan)
Sniježnice, visoka planino domoljubna je pjesma o konavoskome gorskom grebenu Sniježnici vilinske ljepote, prirodnom spomeniku zavičajnoga “zemaljskog raja” i “prošlosti daleke” Dubrovačke Republike. Tako drniška vremeplovno-pripovjedna Lipa Mara šenu žela sadrži mitske motive (liva ruka, zlatni srp, kletva) koji upućuju na praslavensku božicu Mor(an)u i božanskoga neimenovanog pastira.I neretljanska Dođi, dragi, i dovezi lađu na tragu je mitsko-ljubavnih pjesama o (božici) Mor(an)i, koja kao zaljubljena djevojka uz mitsku vodu (Neretvu) bere biser (rosu). U krčkome dijaloškom napjevu Sama mala njivicu požela, melodijski obilježenom Dvoglasjem tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja uvrštenim u UNESCO-ov Reprezentativni popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva, mlada žetelica snatri o voljenom mladiću. Dijaloški je i hvarski napjevTargačice, targojte ga hlodom,čije ogladnjele poslenice pritisnute žegom i napornim radom čeznu za odmorom (hlodom) i užinom (kolačićima i turticama) zemljoposjednik prizemljuje obećavajući im težačku okrijepu od graha i pšenice. Konovaski pjevani poslenički poticaj ‘Aj’, veselo, žetvelice moje između mladih žetelica svjedočanstvo je uspješno obavljenoga radnog zadatka i istodobno svojevrsna preporuka za njihovu udaju. Južnodalmatinska pjesma Galofaru, cvijeće moje pjevani je monolog zaljubljene djevojke koja u pitar na ponistri sije bosiljak. Nasuprot tome mirisnom cvijetu u znaku čistoće djevojačke duše i naklonosti, u autorskom napjevu Pelinče, pelinče “gorki cvit”simbol je razočaranja djevojke zbog njezina“vrimena u polju ljubavi otetom”, a svima nama poziv na osobno poistovjećivanje s poljaricom čija nas kletva “Sjeme ti usahlo!” podsjeća da bez ljubavi kopnimo – uvodnim Introm u sinstezijskome pastoralnom ambijentu s pastirskim fićukanjem melodije istoga napjeva zatvarajući glazbeno-apotropejski životni krug.
Naslovnica albuma Jedna ura ‘lada
Znalačku obradu napjeva za klapsko pjevanje redom potpisuju Krešimir Magdić, Ivana Tolić i Željka Vojvoda (‘Aj’, veselo, žetvelice moje), Krešimir Magdić (Sniježnice, visoka planino,Sama mala njivicu požela), Joško Ćaleta (Lipa Mara šenu žela, Galofaru, cvijeće moje), Ivana Tolić (Dođi, dragi, i dovezi lađu), Vedrana Šiša (Targačice, targojte ga hlodom) i Vedran Bonačić (Pelinče, pelinče). U uvodnom Intru i zaključnom Outru fićuka Eva Kirigjija Krnjak. Za studijsko snimanje, miksanje i besprijekorni mastering te produkciju zaslužni su SoundBrick Studio i Luka Čabo, a za fotografiju i dizajn naslovnice nadahnutu naslovom albuma Marija Gašparović i Ira Payer.
Iako svoj repertoar katkad upotpunjuje i obradama drugih hrvatskih napjeva (primjerice na prethodnom albumu iz Pečuha i Hercegovine), pomno izabranima i suptilno interpretiranima ženska klapa Dišpet album ženskih radnih napjeva Jedna ura ‘lada– pjesme iz poljaraskrilila je kao okno za (samo)iscjeljujuće cvjetno-žitno mediteranstvo uronjeno u plaventni onkraj, čiji pulsirajući elementi posvjedočeno dopiru čak do središnje Hrvatske – u zalog budućim glazbenim istraživanjima i na radost svih poklonika ženske klape Dišpet i prelijepe hrvatske tradicijske glazbe.
Klapa Dišpet i Lidija Bajuk na promociji albuma (foto: Sanjin Kaštelan)