Prilikom raspisivanja natječaja za nabavu eskadrile od 12 višenamjenskih borbenih zrakoplova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo premijer Plenković izjavio je da njihova ukupna cijena ne smije prelaziti 999 milijuna eura. Na natječaj su se javile Sjedinjene Američke Države i ponudile nove zrakoplove F-16 Blok 70/72 Viper, te za njih tražile između 1,3 i 1,8 milijardi eura, Švedska sa novim zrakoplovima JAS 39 Gripen verzija C/D za cijenu od oko 900 milijuna eura, Izrael sa starim F-16 Blok 30 i, u zadnji čas, Francuska koja je ponudila rabljene Rafale F3-R s ponudom od 930 milijuna eura. Svi su uz zrakoplove ponudili paket koji uključuje osnovno naoružanje, simulator leta, obuku pilota i mehaničara te izgradnju dijela infrastrukture, a Švedska još i više – ekonomsku suradnju. Ako Hrvatska odabere Gripen, Saab je spreman prenijeti svo raspoloživo znanje i tehnologiju te uspostaviti regionalni zrakoplovni centar u Hrvatskoj. Time bi se razvila dugoročna suradnja s lokalnom obrambenom industrijom, ali i akademskom zajednicom, što bi u konačnici rezultiralo otvaranjem i do 500 novih visokotehnoloških radnih mjesta. Uzevši u obzir da ovaj tip zrakoplova imaju Mađari i Česi uz naravno Švedsku, to znači da bi se njihovi borbeni zrakoplovi mogli servisirati u Zagrebu. Vrijedno je spomenuti da u Europi Rafale ima samo Grčka, osim naravno Francuske.
Na kraju Vlada Republike Hrvatske odlučila se za kupnju rabljenih Rafale-a iako su Francuzi tijekom pregovora povisili cijenu za 15 % pa ona sada iznosi oko 1,2 milijarde eura. Osim što ovom odlukom Vlada nije ispoštivala propoziciju natječaja da ukupna cijena ne prelazi 999 milijuna eura, oni su se odlučili za lošiju i skuplju i za Hrvatsku i njene državljane štetnu ponudu. Pa tako umjesto novih i jeftinijih Gripena imamo rabljene i skuplje Rafale.
No, tu greškama nije kraj. Kako su naši novinari pisali i govorili o Rafale-ima u superlativima, bez da ih kompariraju s drugim zrakoplovima, odlučio sam to sam učiniti. Posjetio sam web stranice časopisa AVIATIA za koji pišu najbolji poznavatelji svjetskog zrakoplovstva pa i piloti čiji dosezi nisu MIG-21, već najsofisticiraniji borbeni zrakoplovi na svijetu. Našao sam članak „Dassault Rafale vs Saab Gripen“ koji uspoređuje JAS 39 Gripen sa Rafale-om. Oni su ocijenjeni prema letačkim karakteristikama, naoružanju i drugim borbenim mogućnostima kao dva ravnopravna zrakoplova. No, kada su u procjenu uzete i ekonomske karakteristike, tada je Gripen ocjenjen sveukupno boljim zrakoplovom. Naime održavanje, infrastruktura, potrošnja goriva i zemaljska operativa Gripena mnogo su jeftinije od Rafale-a. To je izraženo kroz cijenu sata leta, pa tako jedan sat leta Rafale-a košta 28.000 USD, a Gripena 7.800 USD. Ako uzmemo za procjenu samo razliku u cijeni održavanja proizlazi da bi za 2300 sati leta jednog Rafale-a mogli kupiti jedan novi Gripen. Zatim sam na You Tube našao program Force Technology i prilog „Is Gripen Better Than Rafale And Eurofighter“. I oni kažu da su to podjednako dobri zrakoplovi, da svi pripadaju 4 generaciji, ali za manje bogate zemlje preporučuju da se između njih odluče za Gripena. No, naše Međuresorno povjerenstvo za nabavu višenamjenskog borbenog aviona, čiji dosezi su MIG-21, koji je zastario još sredinom 1980 tih godina, odlučila se za Rafale, iako su preporuke međunarodnih zrakoplovnih stručnjaka za Gripene. Na kraju i tako će sve to narod platiti. Sve to jako miriše na „muljažu“.
U Zagrebu 26.11.2021.
Anđelko Hundić