Podjeli
Postoji nekoliko razloga zašto državne agencije u Republici Hrvatskoj UGLAVNOM ne provode sustav unutarnjih kontrola sve dok ih na to ne obveže Državni ured za reviziju (DUR), a i tada je to vrlo nevoljko i saboterski
Nedostatak stručnosti i kapaciteta
- Mnoge agencije nemaju dovoljno stručnog kadra koji bi mogao razviti i provesti sustav unutarnjih kontrola.
- Često se oslanjaju na vanjske revizorske nalaze umjesto da proaktivno upravljaju rizicima i procesima.
- Ne žele transparentna pravila ponašanja , jer si time smanjuju manevarski prostor manipulacije procesima i rizicima
Nedostatak političke volje i odgovornosti
- Unutarnje kontrole zahtijevaju transparentnost i odgovornost, što u nekim slučajevima može biti u suprotnosti s interesima rukovodstva.
- Ne žele da im se zadire u diskrecijska prava odlučivanja , jer je kultura rukovođenja po instinktu široko prihvaćen oblik ponašanja
- Ponekad postoji kultura izbjegavanja odgovornosti, gdje se čeka da vanjski nadzor (Državna revizija) ukaže na probleme umjesto da se proaktivno rješavaju.
Nedovoljna provedba Zakona o sustavu unutarnjih kontrola
- Iako postoji zakonska obveza, nadležna tijela često nemaju dovoljno mehanizama ili volje da osiguraju dosljednu primjenu zakona.
- Kazne za neprovođenje sustava unutarnjih kontrola nisu dovoljno odvraćajuće.
Oslanjanje na Državnu reviziju kao korektivni mehanizam
- Umjesto da razviju sustav unutarnjih kontrola, mnoge institucije jednostavno čekaju revizijske nalaze i preporuke te tek tada poduzimaju minimalne korektivne mjere.
- Revizija dolazi periodično, pa se često problemi ne rješavaju dok ne postanu očiti.
Formalizam umjesto stvarne kontrole
- Kada se i implementiraju unutarnje kontrole, često se to radi samo radi zadovoljenja formalnih kriterija, bez stvarnog poboljšanja procesa upravljanja i nadzora.
- Dokumentacija se izrađuje, ali se ne koristi u svakodnevnom poslovanju.
Proračunska ograničenja
- Implementacija kvalitetnog sustava unutarnjih kontrola zahtijeva ulaganja u IT sustave, obuku zaposlenika i revizijske procese, što se često ne smatra ni minimalnim prioritetom u poslovanju Agencija u RH.
- Iako postoji zakonska obveza, u praksi se unutarnje kontrole često ne provode zbog kombinacije nedostatka znanja, volje i nadzora, te se implementiraju tek kada ih na to prisili Državna revizija. Dugoročno, potrebna je jača provedba zakonskih odredbi, sustavna edukacija kadrova i promjena upravljačke kulture u javnoj upravi.
POZIVAMO DRŽAVNU REVIZIJU , KAO JEDINO TIJELO OD KOJEG OVO DRUŠTVO ZAZIRE , DA POJAČANIM KONTROLAMA IMPLEMENTACIJE SUSTAVA UNUTRAŠNJIH KONTROLA U AGENCIJAMA RH PRISILE ISTE NA PROVOĐENJE ZAKONA I DOBRE POSLOVNE PRAKSE.
Anđelko Jeličić
Podjeli