Poštovane zastupnice i zastupnici,
prije nego prijeđem na temu svog izlaganja, želim izraziti podršku svom sugrađaninu Jurici Pavičiću, piscu, kolumnistu, kojem je nekidan na zidu kuće osvanuo jedan divljački grafit.
Iako se s njegovim pogledima na Split ne slažem uvijek, često se slažemo barem u jednom da o ovom gradu i društvu u cjelini vrijedi misliti, pisati i raspravljati.
Napad na pisca zato nije samo napad na njega, nego i na slobodu mišljenja svih nas.
A onima koji misle da se argumenti pišu po zidovima, a ne rečenicama, poručujem: uzmite jednom olovku umjesto spreja, možda vam tada i uspije napisati nešto pametno. I pravopisno ispravno.
Znate da često s ove pozornice govorim o najvećem prometnom problemu u Hrvatskoj, brzoj cesti Trogir Omiš, posebno dionici Split i Omiš.
Prošlu nedjelju je u Omišu održan prosvjed pod nazivom „Polomit ćete zube na omiškoj stini“, koji je okupio stotine građana i građanki. Organizatori, udruge „Volim Omiš“, „Savez za Poljica“ i „Spasimo ušće Cetine“, jasno su poručili da predloženo rješenje ne odgovara potrebama lokalne zajednice, te da trasa s trima tunelima, šest vijadukata i velikim nasipima visine čak stotinu metara iznad stambenih zona predstavlja ozbiljan rizik za sigurnost ljudi, kao i za očuvanje okoliša i prirodnog krajolika. Naime, što se dogodilo? Trasa je projektirana ima 50 godina, za to vrijeme su se izgradile kuće do same trase brze ceste i ona sad predstavlja zaista i sigurnosni problem.
Građani su posebno istaknuli da taj projekt, u sadašnjem obliku, ne omogućuje priključak za Omiš, odnosno izlaz iz obilaznice u sam grad. Umjesto toga predložen je rotor usred tunela, ili pristup dva-tri kilometra dalje, morate proći Omiš da bi se vratili u Omiš, što znači da prometne gužve neće biti uistinu riješene. Inženjeri i lokalne udruge se nisu tek sad probudili, već godinama predlažu drugačiju varijantu, jednu kraću trasu kroz tunel od Zakučca do Duća, s boljim pristupima, koja bi bila jeftinija, funkcionalnija i sigurnija.
Sada dolazimo do ključnog problema, financiranja i stava Vlade. U govoru o stanju nacije, premijer Andrej Plenković označio je upravo rješenje problema Split–Omiš kao prioritet ovog mandata i obećao da će se problem riješiti u ovom mandatu, do 2028. godine. Za tri godine. Čestitam. Čestitat će predsjedniku vlade i cijela Dalmacija ako se to ostvari.
Nekidan sam se šalila s kolegom, kad smo komentirali ovu vijest o 2028. godini, jesmo li to možda objavili rat Japanu i Kini pa se predali odmah jer jedino bi Japanci ili Kinezi uspjeli to napraviti u 3 godine.
Međutim, iako se u javnosti navodi da je projekt vrijednosti oko 300 milijuna eura, u proračunu Vlade, niti u dokumentima Hrvatske ceste, ako zbrojite sve iznose u projekcijama do 2028., nema ukupno predviđenih sredstava za tu dionicu. Time se otvara ozbiljno pitanje: radi li se ovdje o stvarnoj investiciji ili o još jednom obećanju koje ne prati realna pokrića?
Stoga, moja poruka je sljedeća:
- Za stanovnike Omiša i okolice važnije je da se projekt zaista provede, ali kroz rješenje koje je sigurno, funkcionalno i dugoročno održivo
- Ako će cesta zaista biti gotova do 2028. godine, kao što se najavljuje, tada je ključno da sredstva budu rezervirana u državnom proračunu i da znamo točno datum završetka i pokriće sredstava.
U ime građana Omiša pozivam sve zastupnike da podrže da se, umjesto deklarativnih obećanja, postavi jasan plan s rokovima, financijskim pokrićem i odgovornim rješenjem koje neće ugroziti ljude i prirodu, nego će prevaliti dugogodišnju bolnu fazu čekanja.
Marijana Puljak Saborska zastupnica Stranka Centar |