U javnom prostoru protekle dane, ne samo u Hrvatskoj, vode se aktivnosti na svim razinama oko događaja koji slijede 19, srpnja 2025. a tiče se tzv. pandemijskog sporazuma.
Od samog početka aktivnosti grupe građana na Telegramu ostala sam izvan toga jer smo u ime Znanstvenog vijeća još u travnju 2022. uputiti Prigovor UN-u (tada jedini uz Rusiju) a za kojeg čak i oni koji bi trebali znati pojma nemaju. Priznajem, to me razočaralo. A i to pokazuje koliko smo nezainteresirani, a već tri godine su prošle. Tim više me je zanimalo od kuda baš sad ovolika žurba, skoro pa revolucija, a PRAVNE OSNOVE NEMA.
Kao pravnik u osnovnom obrazovanju ne mogu sebi dozvoliti aktivnosti za koje nemam činjenice, no mogu ovim putem uputiti inicijativu za pokretanje postupka ocjene ustavnosti što sam danas i učinila. Uvijek me samo zanimaju rješenja, jer paradiranja bez osnove nemaju ni svrhe a još manje rezultata.
Iz opreza i eventualne štete do koje bi ipak moglo doći, ako bi se upustilo u proceduru – kao i prihvaćanje navedenog sporazuma – koju određuje Ustav uslijedila je danas moja Ustavna tužba.
Zaista nema javnih dokaza da je Hrvatska službeno potpisala WHO-ov pandemijski sporazum. To je pozitivno. Ali ljudi dragi, zapamtimo, pravo i propisi su neumoljivi.
Suhoparni, reklo bi se, no jedino točni.
Prema Ustavu i domaćim propisima, samo potpisivanje sporazuma na razini Vlade (bez prethodne odluke Sabora) bi značilo kršenje procedure, jer nedostaje formalna ratifikacija od strane Sabora.
Nikako nije legalno potpisati i obvezati se na takav sporazum bez prethodnog glasanja Sabora. Bilo bi potrebno da Sabor raspravlja i izglasa ulazak u takav univerzalni ugovor.
Provjerom u ovih par dana, za sada zaista nema nikakve službene najave ili rasprave u Hrvatskom saboru o ratifikaciji (ili samom sporazumu) vezanog za WHO-ov tzv. “pandemijski sporazum”. Pregled domaćih izvora i baza nisam mogla otkriti da je Sabor pokrenuo ikakve aktivnosti na ovu temu.
Međutim, pronašla sam da se je Sabor pripremao za ratifikaciju međunarodnog sporazuma o očuvanju morskih područja izvan nadležnosti država, u kontekstu UNCLOS‑a, tijekom lipnja 2025. – za planiranu raspravu 3. i 4. lipnja 2025.
Nisam pronašla Zapisnik, transkript, pa ni ovo ne mogu potvrditi.
Upravo zbog svega, a nakon par dana istraživanja i pribavljenih informacija, odlučila sam danas uputiti prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti – Ustavnu tužbu – Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Mr. sc. Arna Šebalj, dipl. iur.
———————-
10000 Zagreb
OIB—————–
———————————————————————————————————————
Zagreb, 15. srpnja 2025.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Trg svetog Marka 4
10000 Zagreb
[email protected] (dostavlja se i poštom, žurno)
Tel: 01 6400 251; predstojnica ureda 01 6400 100
Predmet: Inicijativa za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti prijenosa
ostvarivanja suverenih prava Republike Hrvatske na Svjetsku zdravstvenu
organizaciju (WHO) u okviru Međunarodnih zdravstvenih propisa (IHR)
I.UVOD
Na temelju članka 38. st. 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske podnosim inicijativu za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti predstojećeg prijenosa dijela suverenih prava Republike Hrvatske na Svjetsku zdravstvenu organizaciju (WHO), kako je predviđeno u okviru izmjena Međunarodnog zdravstvenog pravilnika (IHR), koji stupa na snagu 19. srpnja 2025., a koji je po svojoj prirodi obvezujući i za Republiku Hrvatsku.
Na temelju članka 45. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu koji kaže:
“Ustavni sud može, do donošenja konačne odluke, privremeno obustaviti izvršenje pojedinačnih akata ili radnji koje se poduzimaju na osnovi zakona ili drugog propis, čija suglasnost s Ustavom, odnosno zakonom ocjenjuje, ako bi njihovim izvršenjem mogle nastupiti teške I nepopravljive posljedice.”
Ovo je upravo ta okolnost zbog predstojećeg mogućeg prijenosa dijela suverenih prava Republike Hrvatske na Svjetsku zdravstvenu organizaciju (WHO), kako je predviđeno u okviru izmjena Međunarodnog zdravstvenog pravilnika (IHR), koji će stupiti na snagu 19. srpnja 2025.
II. SPORNA PITANJA I USTAVNE OSNOVE
U skladu s člankom 2. Ustava Republike Hrvatske: „Suverenitet Republike Hrvatske neotuđiv je, nedjeljiv i neprenosiv.“
Postupak donošenja izmjena i dopuna Međunarodnih zdravstvenih propisa (MZP) kontroverzan je i sporan, jer je bio netransparentan i bez sudjelovanja Hrvatskog sabora, ali i stručne i javne rasprave.
WHO kao međunarodna organizacija:
– nedostaje joj demokratski legitimitet u smislu izabranih predstavnika;
– financirana je pretežito od strane privatnih subjekata;
– djeluje bez učinkovitog demokratskog nadzora.
III. PRAVNI INTERES
Kao Hrvatica, državljanka Republike Hrvatske, imam pravni interes jer bi izmjene i dopune Međunarodnog zdravstvenog sporazuma mogle izravno utjecati na moja temeljna prava, ali i prava svih građana Republike Hrvatske, kao što su:
– pravo na tjelesni integritet,
– sloboda kretanja,
– sloboda izražavanja,
– zaštita osobnih podataka.
Ako se WHO-u da pravo odlučivanja o mjerama koje izravno utječu na živote ljudi, bez suglasnosti hrvatskih institucija, to znači prijenos vršenja suvereniteta, što nije u skladu s Ustavom Republike Hrvatske.
- PRIJEDLOG USTAVNOM SUDU
Kao podnositelj zahtjeva – Ustavne tužbe – predlažem da Ustavni sud:
- prihvati ovu inicijativu na razmatranje;
- utvrdi da je prijenos dijela suvereniteta Republike Hrvatske na WHO u suprotnosti s člankom 2. Ustava Republike Hrvatske ako ne prođe predviđenu proceduru;
- naloži Vladi Republike Hrvatske da osigura ustavnu ocjenu i sudjelovanje Hrvatskog sabora u ovoj okolnosti mogućeg prijenosa suvereniteta na WHO.
____________________
Mr. sc. Arna Šebalj, dipl. iur.
Na kraju moja zamolba da mi sukladno zakonu dozvolite sudjelovanje na sjednici u ime javnosti kao novinaru i publicisti , te da me o istome pisano i na vrijeme pozovete.
Kako sam sa više strana dobila Pismo kolega sa kojima surađujem sad već godinama, pa tako i sa dr. Nadom Jurinčić, a koje je objavljeno u javnosti, želim se ovdje osvrnuti na isto jer imam pohvala ali i primjedbi (zbog više netočnih tvrdnji i neutemeljenih interpretacija ), isključivo kao pravnik.
Znači, pismo koje se poziva na grupu osnovanu na Telegramu početkom lipnja ove godine, WHO CRO EXIT, ima točne činjenice:
- Amandmani na Međunarodni zdravstveni pravilnik (IHR)su stvarno usvojeni u lipnju 2024. na WHO Skupštini bez klasičnog glasovanja, konsenzusom.
- Države imaju pravoodbijanja amandmanado srpnja/rujna – to je pravno točna tvrdnja (čl. 61 IHR-a).
- Sabor i hrvatska stručna javnost nisu uključeniu javnu raspravu – i to je zaista realna proceduralna kritika.
- Postoji zabrinutost građana brojnih država zbog potencijalnog utjecaja WHO preporuka na nacionalne ovlasti – to je potpunoma legitimna politička tema.
Ali i netočne navode:
- Tvrdnja da je predsjednik Vlade potpisao WHO Pandemijski sporazum 20. svibnja 2025. – nije istinita.
Sporazum još nije ni otvoren za potpisivanje. Hrvatska ga nije potpisala. - Tvrdnja da dokument ima “pravnu snagu međunarodnog zakona” bez saborske odluke – netočna je i skliska formulacija.
Čak i ako bi Hrvatska potpisala, za pravnu valjanost i obveznostmora proći ratifikaciju u Saboru. - Usporedba s “predajom oružja 1991.” i tvrdnje o “suficitu smrtnosti zbog COVID politike” u dokumentu koji mora odisati pravnim duhom i činjenicama ne smije biti emocionalnih, neprovjerenih i manipulativnih izjava.
Takve izjave mogu izazvati strah i paniku. Uvjerena sam kako to nije cilj. - Sugerira se da WHO ima izvršne ovlasti nad državama – što sada nije istina.
WHO može davati preporuke i koordinirati – ali ne može prisiliti države na mjere. To čine strukture vlasti država.
Vjerujem kako ćemo imati prilike u narednom vremenu o svemu raspravljati, kako će Ustavni sud reagirat, iako smo mnogi izgtubili vjeru u njega. No pušu neki novi vjetrovi i nikako nebi bilo dobro svoju državu i svoj narod, građane, dovoditi u nezavidne situacije.
Isto tako nisam pristaša – u ovom turbulentnom vremenu i opasnostima oko nas – služiti se neprovjerenim činjenicama te ih podmetati kao točne i konačne. Ništa nije konačno i nadam se da će strukture vlasti zaista ovome dati posebnu pozornost. Igre su gotove. Vrijeme je ozbiljnosti, hitnih promjena, ali i brige o svojoj državi. Uozbiljimo se.
Pridružite se:
WEB STRANICA:
https://arnasebalj.com
Telegram kanal Arna Šebalj:
https://t.me/arnakanal
Chat, grupa
S Arnom i istinom:
https://t.me/arnasebalj
SVJEDOČANSTVA “CIJEPLJENIH” u HRVATSKOJ
https://t.me/+jUM0zkaioNxmZDQ0
Svjedočanstva NE-cijepljenih u Hrvatskoj
https://t.me/+FKt1CiAN8fwyOGU0
FB
https://www.facebook.com/profile.php?id=100086873156577
YOUTUBE KANAL:
https://youtube.com/@medijskagrupa1?feature=shared
- 07. 2025.
Mr. sc. Arna Šebalj