Kad se građane pita, korupcija je društveni problem broj jedan, ali borba protiv nje nikako da zaživi. Štoviše, stručnjaci s kojima sam razgovarao , a operativno i profesionalno se bave sukladnošću borbe protiv korupcije , te implementacijom jedine svjetske, međunarodno priznate norme za borbu protiv korupcije ISO 37 001 , uvjereni su kako se u većini tranzicijskih država borba protiv korupcije nikad nije ni dogodila.
Više nema ni propagandnih akcija ni promotivnih hapšenja, koja se najčešće organiziraju uoči različitih izbora, a problem korupcije jedva da itko više i spominje , nakon završetka izbornog ciklusa , premda je ona bila glavna tema svih izbora , i svi su se kandidati zaklinjali u apsolutnu posvećenost borbi protiv tog društvenog zla.
Korupciju građani uvijek ističu kao jedan od najvećih problema našeg društva, ali kad se već godinama ne događa nikakva promjena na tom polju građani počinju vjerovati da se to ni ne može promijeniti i da je korupcija zabetonirana. Političke elite uopće ne žele promjene ni borbu protiv korupcije. Hrvatska je, pod pritiskom EU-a, postavila zakonodavni okvir, zakonom propisala sustave unutrašnjih kontrola FMC ,propisala imenovanja Osoba za nepravilnosti , Izjavu o fiskalnoj odgovornosti ,uspostavila preventivna tijela za borbu protiv korupcije – izabrali smo povjerenika za pristup informacijama, i sva izvještavanja prema Ministarstvima (KOJA UGLAVNOM NITKO NE ČITA). Izabrano je Povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa, osnovano je tijelo koje kontrolira postupke javne nabave. Sve su te institucije bile zamišljene kao neovisne od politike, ali je za rad tih tijela , kažu , u startu osigurano premalo financijskih sredstava čime su neke od njih gotovo paralizirane čak i u obavljanju osnovnih djelatnosti, a time su postale ovisne o politici. Ja međutim mislim da je od financijskih sredstava puno važniji voljni moment koji nedostaje u ovoj priči.
U slučaju represivnih institucija (policija , pravosuđe) koje guraju u prvi plan borbe protiv korupcije , to je strateški krivo postavljanje , jer oni se bave penalizacijom već učinjenih koruptivnih djela , a prave rezultate će dati tek odvraćanje od koruptivnih djela , znači prevencija uz penalizaciju . Mnogo je vjerojatnije da će korupcija cvjetati tamo gdje su demokratski temelji slabi , ako se uzme u obzir da je osnova čvrstoće demokracije razvijenost procedura , kroz koje se društvo štiti i, kao što smo vidjeli u mnogim zemljama, nedemokratski i populistički političari to koriste u svoju korist.
Kada govorimo o korupciji nju treba podijeliti u operativnu, taktičku i stratešku prema nivou štete koju prouzrokuje a ne populistički puniti medije , pa tako i aktivnosti planirati te ju izjednačiti sa veleizdajom, jer…
Korupcija je veleizdaja
Kako u tome može pomoći norma ISO 37001:2016
Norma ISO 37001:2016 uz sve zakonske i pod zakonske akte ,koji su u Republici Hrvatskoj već doneseni (samo nikada nisu harmonizirani) postavlja zahtjeve kako uspostaviti procese i postupke u organizaciji, čija je svrha da spriječe svaki pokušaj podmićivanja. Dakle, norma ISO 37001 djeluje preventivno. Norma je primjenjiva u svim organizacijama javnog i privatnog sektora bez obzira na strukturu i veličinu.
Stručni ISO komitet koji je radio na razvoju te norme je jasno naznačio da implementacija sustava ISO 37001 treba krenuti od javnog sektora, što će onda „povući“ i privatni sektor da krene u implementaciju tog sustava.
Nakon ispravno implementiranih zahtjeva norme ISO 37001:2016, organizacija može obaviti certifikaciju koju provode školovani i osposobljeni auditori. Ukoliko na certifikaciji nema nedorečenosti, organizaciji se izdaje vrlo respektabilan ISO 37001:2016 certifikat sukladnosti borbe protiv korupcije . Isto se odnosi i na osposobljavanje osoblja za sukladnost borbe protiv korupcije .
DA REZIMIRAMO :
SA JEDNE STRANE:
PRAVOSUĐE , POLICIJA , DORH , USKOK , MEDIJI , RUKOVODIOCI TIJELA ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE , NEADEKVATNO ILI NIKAKO OPERATIVNO OBUČENI , SA SLABIM VOLJNIM MOMENTOM
SA DRUGE STRANE :
NEPOŠTENI POLITIČARI I FUNKCIONERI , POPULISTIČKI NAČELNICI I GRADONAČELNICI ,GRABEŽLJIVI DIREKTORI , SVI IZUZETNO RAZVIJENOG INSTINKTA ZA STJECANJE , SPREMNI PRIHVATITI RIZIK PENALIZACIJE
ŠANSE ZA USPJEŠNO SUZBINAMJE KORUPCIJE :
NIKAKVE
UZ PJESMU „UZALUDAN TRUD SVIRAČI“
Anđelko Jeličić