O Radi Šerbedžiji napisano je mnogo tekstova, kritika i pohvala! Ne ulazeći u njegov privatni život, pitanje je li zaslužio da ga Hrvatska toliko časti?
Između ostalih i ja sam se u više navrata osvrnula na njegovo kazalište Ulysis na Brijunima, što smatram osobito nepravednim i nemoralnim prema hrvatskom narodu. Umjesto uvoda citat :
- „Opće je poznato da je u vrijeme bivše Yuge Brijunsko otočje bila zatvorena Titova rezidencija. Oko samog otočja patrolirali su vojni brodovi, osiguranje je bilo nevjerojatno jako. Osim zaposlenih i pozvanih nitko drugi nije imao pristup na otoke. Kažem na otoke, jer je Brijunsko otočje skupina od 16 otoka i otočića. Kada bi Tito dolazio, nas pučkoškolce bi učitelji rasporedili duž trase sa zastavicama i satima smo po žarkom suncu ili hladnoći čekali na pločniku kako bi “naš voljeni Tito vidio koliko ga pioniri vole” Isto je bilo i kasnije kada smo kao zaposlenici Uljanika u radnim odijelima i kutama dočekivali “svog voljenog vođu”.Na otočju sam bila jedan jedini put, kada smo morali dočekati Etiopskog cara HaileSalasija. Nakon uspostave slobodne i neovisne Republike Hrvatske režim osiguranja je olabavio, osnovana je Javna ustanova nacionalni park Brijuni, i može se organiziranim jednodnevnim izletima obilaziti samo otočje.
- Ono što me izrazito smeta i smatram nepravednim je ljetovanje političke elite i to pretežno lijeve za bagatelu . Poznato je ljetovanje saborskog zastupnika SDPa Nenada Stazića po 7 kn dnevno . Doista tako obezvrijediti Otočje je van svake pameti. Umjesto da se naplati puna cijena ovisno o kategoriji objekta ,političari kao povlaštena kasta ,plaćaju smiješno malu cijenu boravka na Otočju.
- Slijedeće je još gore . Naime 2001 Mali Brijun i tvrđava Minor dati su na korištenje kazalištu Ulysis koje je osnovao Rade Šerbedžija . To je posebna priča na koju ću se osvrnuti. Postavljam pitanje čime je to Rade Šerbedžija zadužio Hrvatsku državu da mu ona daje besplatno na korištenje taj dio Otočja za njegovo kazalište? U samom članku navedeno je da su članovi kazališta skromni, kukaju kako nemaju dovoljno sredstava,a ja imam informacije da to baš i nije tako.Iz povjerljivih izvora dobila sam informacije da se putem Javne nabave iz proračuna za potrebe kazališta Ulysis nabavljaju ručnici,tepisoni, posuđe i hrana. I to ne obična hrana nego delicije iz ribogojilišta iz okolice Dubrovnika (orade,zubatci,kamenice i drugi školjkaši). Ima ribogojilište i u Budavi blizu Pule, ali bi se lako saznalo, pa je izbor Dubrovnika svakako bolji za sakriti !
- Rade Šerbedžija može biti vrstan glumac i umjetnik ,ali to ne znači da može imati takve privilegije koje niti jedan hrvatski umjetnik nema! A da još bolje pojasnim kazalište Ulysis ima na raspolaganju bez naknade i brod HRM kojim se prevoze glumci ,osoblje i gledatelji na Brijune i natrag. I još nešto : da se ne bi mučili tražiti parking za vozila koja ostave u Fažani ,općina Fažana im je besplatno ustupila 20 parkirnih mjesta na parkingu bivše tvornice Badel. E pa gdje je tu ta skromnost o kojoj pišu mediji?
- Da vidimo čime je nas Hrvate zadužio Rade Šerbedžija, da smo mu se na takav način odužili i odužujemo se već 17 godina. Rade Šerbedžija je u jeku agresije na Hrvatsku ,pobjegao u Beograd, pa u Sloveniju, London i SAD. Nikada se nije izjasnio tko je agresor na Hrvatsku ni tko se branio. U emisiji Tihomira Ladišića na N1 TV u studenom 2016 ,ni nakon direktnog pitanja nije odgovorio ,već je zaprijetio da će napustiti studio ukoliko mu se budu postavljala takva pitanja..” Ne želim govoriti o tome uopće. Ono što radim cijeli život jest da pokušavam činiti ovaj svijet boljim, i to svojim djelima, predstavama, pjesmama koje pišem i pjevam, nastojim doprinijeti pozitivnoj energiji. Jedina budućnost svih ovih naroda je suradnja”, Ne želi o tome govoriti,on je za mir ,a što je učinio za taj mir u Hrvatskoj? Pobjegao dok su drugi stvorili taj mir ,da nakon povratka u Hrvatsku ,on mirno može u njemu uživati. Jeli to moralno ,ljudski ,etično?“
Čime je to Rade Šerbedžija zadužio Hrvatsku državu da mu ona daje besplatno na korištenje dio Otočja Brijuni za njegovo kazalište?
Čime je zadužio državu Hrvatsku za 20 godina kazališta Ulysis na Brijunima?
Čime je zadužio hrvatski narod da mu iz proračuna sve bude plaćeno?
Naime 2001 Mali Brijun i tvrđava Minor dati su na korištenje kazalištu Ulysis koje je osnovao Rade Šerbedžija.
Šerbedžija Hrvatsku nije želio, njemu je bila draga Jugoslavija. Tadašnja je Jugoslavija njemu bila i država i domovina. Kada je počelo stvaranje Hrvatske, Rade Šerbedžija se kao velikan hrvatskoga glumišta i kao hrvatski Srbin našao pred sudbinskom, hamletovskom dilemom.
Pročitajte više na: https://www.vecernji.hr/premium/moze-li-serbedzija-s-brijuna-ponovno-postati-disident-1016805 – http://www.vecernji.hr
Rade Šerbedžija:“Bitange su zavadile naš narod, od njih se nije mogla spasiti divna Jugoslavija“
E Rade , Rade ma „ tko nas to bre zavadi“(Slobodan Milošević)
“Morao sam napustiti Hrvatsku jer je ona napala moju državu Jugoslaviju”
“Strašno je da ovdje ima toliko talentiranih i vrijednih ljudi, vrhunskih sportaša i umjetnika, a da smo mi ipak uspjeli zaratiti s vlastitom braćom. Uz sve te naše divne talente mi smo ostali nekako zaostali, čim smo se mogli krvavo pobiti na kraju 20. stoljeća”, rekao je Šerbedžija, piše srpski Mondo.
Rade Šerbedžija je hrvatski filmski, televizijski i kazališni glumac, pjesnik i glazbenik srpskog podrijetla. Pamtim ga kao vrsnog glumca, a najupečatljiviju ulogu odigrao je u seriji Prosjaci i sinovi.
Međutim početkom velikosrpske agresije, pobjegao je u Beograd i jasno odabrao stranu. Opredijelio se sam, znao je što radi.
Pored Malog Brijuna koji je dobio na korištenje bez naknade, 21. travnja 2011. glumac Rade Šerbedžija “Odlukom Senata riječkoga Sveučilišta” izabran na radno mjesto redovitog profesora (glumačke akademije.) u trajnom zvanju Na nezakonitost ovoga imenovanja javno je upozorio Enes Midžić, dekan Akademije dramske umjetnosti i predsjednik Matičnoga odbora za umjetničko područje” na istoj Akademiji u Rijeci. Dekan je “iskazao nezadovoljstvo načinom na koji je Šerbedžija izabran, te je svoju funkciju predsjednika stavio na raspolaganje”. Ostavke dekana nisu česte i ne daju se bez razloga. U Rijeci je, očito, na djelu izigravanje zakona RH. Dekan Midžić je obrazloženje ostavke napisao vrlo oprezno, što ukazuje na političku pozadinu cijele priče.
Dakle na novom će poslijediplomskom studiju glume (»Gluma, mediji, kultura«) što ga od ožujka 2011. pokreće Sveučilište u Rijeci predavati zajedno sa svojom suprugom Lenkom Udovički”. (www.novilist.hr)
Međutim nije drug Rade bio zadovoljan tretmanom u Rijeci, pa je u veljači 2020. godine napustio Studij glume i medija u Rijeci, zajedno sa suprugom Lenkom.
“Valja reći da nismo dobili pravu podršku ni od gradske uprave. Iako ne mogu reći da nam je gradonačelnik Vojko Obersnel bio nesklon, ali bilo je očito da nismo na listi njegovih prioriteta. Upućivao nas je na pročelnika Odjela za kulturu Ivana Šarara, koji baš i nije imao razumijevanja za naše probleme, a ni pravog interesa da nam pomogne. Njegovi prijedlozi za eventualne prostore gdje bi se mogla odvijati nastava glume – bili su potpuno neadekvatni. Jedinu konkretnu pomoć dobili smo od župana Zlatka Komadine, koji je zajedno sa suradnicima uspio iz fonda Županije izdvojiti za Studij glume 200.000 kuna godišnje, bez kojih bi on već odavno bio ugašen. Ali ono što je glavno pitanje Studija glume u Rijeci nije moje i Lenkino odustajanje od toga projekta, nego pitanje treba li Rijeci kao gradu profesionalna škola za kazališnu umjetnost ” izjavio je Šerbedžija uz tvrdnju da Rijeka mora konačno dobiti pravu kazališnu dvoranu za suvremene predstave.
Ističe da od silnog novca koji će se utrošiti na Rijeku kao Europsku prijestolnicu kulture u 2020. godini nije predviđeno izdvajanje za jednu suvremenu kazališnu dvoranu, prostor za akademski teatar, kazalište koje će mladi ljudi praviti za mlade “.Sav novac s kojim oni u gradu raspolažu za kazališne aktivnosti odlazi u HNK Ivana pl. Zajca, koje je velika rupa bez dna. A neke mrvice se daju alternativnoj riječkoj sceni i amaterskim udrugama”
I tako je drug Rade Šerbedžija napustio Rijeku, jer nisu njegovoj glumačkoj veličini izgradili novo kazalište!
Ne smeta meni njegovo kazalište, ni njegova umjetnost, smeta me što je na Brijunima! Znam da će mnogi njegovi idolopoklonici reći da ne razumijem umjetnika i njegovu umjetnost, razumijem i to veoma dobro ,ali ne na Brijunima ! Neka si nađe sponzore koji će ga financirati, a ne da mu Hrvatska za koju nije učinio ništa u jeku rata, iz proračuna plaća njegovo bahaćenje na Brijunskom otočju. Ničim nije to zaslužio!
Da rečeno je u jednom intervju, da je na Brijune doveo eminentne umjetnike iz svijeta, a koja je korist od njih ?
U emisiji Tihomira Ladišića na N1 TV u studenom 2016. godine, ni nakon direktnog pitanja nije odgovorio, već je zaprijetio da će napustiti studio ukoliko mu se budu postavljala takva pitanja..” Ne želim govoriti o tome uopće. Ono što radim cijeli život jest da pokušavam činiti ovaj svijet boljim, i to svojim djelima, predstavama, pjesmama koje pišem i pjevam, nastojim doprinijeti pozitivnoj energiji. Jedina budućnost svih ovih naroda je suradnja”, Ne želi o tome govoriti, on je za mir, a što je učinio za taj mir u Hrvatskoj? Pobjegao dok su drugi stvorili taj mir, da nakon povratka u Hrvatsku, on mirno može u njemu uživati. Jeli to moralno, ljudski, etično da on kao umjetnik izjavi da pokušava svojim umjetničkim izričajem svijet učiniti boljim!
Sukobio se Rade i sa Stožerom za obranu Vukovara, pa mu je Mladen Pavković odgovorio;
“Nakon što je uvrijedio žrtve Vukovara, među ostalim i time što je u vrijeme Domovinskoga rata snimio i nekakav srpski propagandni film, kojeg tada, kad se ginulo, nije mogao snimiti bez odobrenja ratnog zločinca Slobodana Miloševića, Rade Šerbedžija je još jednom uvrijedio i oklevetao istaknute branitelje Vukovara, nazvavši ih “nekim likovima iz tzv. Stožera za obranu hrvatskog Vukovara” (beogradski Kurir, 5. travnja 2014.), a riječ je o ljudima, junacima, koji su dali krv da bi se “Lepi Rade” jednoga dana “pobjedonosno” mogao vratiti u “svoju” Hrvatsku. I to nikamo drugo nego na – Brijune, gdje već godinama “ljetuje” i zabavlja se na račun onih koji su stvorili hrvatsku državu u vrijeme dok je on bio “tamo daleko”. Tko je ustvari taj Šerbedžija da mu se u ovoj državi, koju su stvorili baš ti koje on sada kleveće i marginalizira, da mu se baš ništa ne može prigovoriti, da ga se ne smije ni pitati: Rade, gdje si bio i što si radio u vrijeme hrvatskog Domovinskoga rata, jesi li tada snimao filmove ili propagandne poruke za okupiranu Hrvatsku ili čeznuo za Jugoslavijom? Taj i takav Šerbedžija, da je htio, mogao je u vrijeme rata, kao i veliki broj njegovih kolega, ostati u Hrvatskoj i dati barem jedan kamenčić u cilju obrane, ali ne, on je otišao, kao da se to njega nimalo ne tiče. Samim time što je snimio srpski film dok se ginulo, što je šutio i što nije davao ni moralnu podršku napaćenom Vukovaru i napaćenom hrvatskom narodu, kad je trebalo, mora shvatiti da su hrvatski branitelji i žrtve srpske agresije ogorčeni na takve koji tek nakon 23 godine od početka agresije žele “preko noći” biti i veliki domoljubi. Ne, ne ide to tako, dragi Rade. Eto, vidiš i mi se također pitamo: tko su ti “likovi” koji su tebi, tom čudom glumcu omogućili “spektakularni” povratak u Hrvatsku, koji su ti omogućili da imaš svoj obiteljski teatar na Brijunima (sic!), dok druga hrvatska kazališta nemaju ni za plaće, i štošta drugo, a da sve te navodne tvoje ogromne troškove plaća hrvatska država? (Što nisi tražio pomoć od Srbije?) Zašto nikada taj i takav Šerbedžija nije organizirao neku humanitarnu akciju za Vukovarce, zašto se nije ugledao u Angelinu Jolly, koja putuje svijetom, ali i pomaže, dok on očito, kako govore i pišu, navodno samo “grabi”, prima visoke honorare, i ovdje mu je bolje nego u Americi. Kaže da ga “napadaju u zemlji u kojoj je rođen”, ali napadaju i druge, pa čak i hrvatske branitelje, pa što? Šerbedžija je, nema tome dugo, otišao u Sarajevo braniti tamo neke ljude, a nije otišao recimo u Vukovar ili Zagreb na neke manifestacije u kojima su protestirali hrvatski branitelji, na kojima su tražili samo svoja prava? Nismo ga vidjeli ni prigodom dočeka nevinih generala kad su se vratili iz Haaga, nismo ga nigdje vidjeli ni u “zadnjim redovima” kad se branila u vrijeme ili nakon rata hrvatska država. A danas je “zvijezda”!
Rade, ti si zadnji čovjek koji možeš “pljuvati” po Junacima Domovinskog rata, poglavito onima iz Stožera za obranu hrvatskog Vukovara, ti nemaš pravo, dok se ne ispričaš hrvatskom narodu, dijeliti lekcije o “nacionalizmu”, ti možeš samo i isključivo zahvaliti prije svega Vukovarcima, ali i drugima koji su ginuli i za tebe i tvoje, što ćeš i ovog ljeta uživati na Brijunima, dok će u to isto vrijeme, u znoju svoga lica, dio branitelja i dalje kopati po kantama za smeće. Tko tebi, velikom Šerbedžiji, može zabraniti da dođeš u Vukovar, kad ti nisu mogli zabraniti ni da dođeš na Brijune? Pa, teže je danas doći na Brijune, nego u Vukovar, “lijepi naš Rade”!Na Brijunima svoje obiteljske teatre mogu imati samo takvi kakav si ti!Srami se, ako srama imaš!” Mladen Pavković
Ma kakvi, ne srami se Rade! Što bi se sramio kada mu je sve omogućeno besplatno, poklonjeno!
“Doveo je i Miru Furlan, koja je isto kao i on napustila Hrvatsku. Tada sam naišla na članak o gostovanju Mire Furlan u predstavi Medeja, koji je u dvotjedniku Zarez napisala Andreja Dragojević” Umjesto da Grad Zagreb Miri Furlan vrati stan, da je nekadašnja matična kuća HNK vrati na posao, današnja vlast se odlučuje za bezbolniju – kulturnu soluciju” Mira Furlan na ovaj zaobilazni, kompenzatorni način naplaćuju svoje duševne boli, a da na isplatu, ma kolika ona bila, današnji vlastodršci lako pristaju. Njima su Brijuni pak neka vrsta ispovjedaonice, tamo misle da nalaze mjesto za svoj otkup grijeha, piše dalje Andreja Dragojević. Sve postaje jasnije u slijedećim rečenicama “Ono što je najgore jest da sve to plaćamo mi, građani Hrvatske. Ne mislimo tu na građane kao porezne obveznike iz čijih se džepova financira Medeja. Tu mislimo na građane Hrvatske koji plaćaju jednu mnogo, mnogo veću cijenu. Onu da i dalje žive u zemlji koja nije prošla potrebnu dehadezeizaciju, detuđmanizaciju i denacifikaciju, gdje je rasistički rezon ostao nekažnjen i gdje je svaki oblik kriminala samo preseljen u povijest, historiziran u povijesnim čitankama pod egidom “osamostaljenje hrvatske države”.
Iz ovih par rečenica, koje je napisala Andrea Dragojević, neizmjerno vrišti yugokomunističkamantra o hrvatskoj državi, koja prije svega nije nikada po njima smjela postojati, a kada je stvorena, onda bi valjda trebala biti po njihovom svjetonazoru, jer eto oni su podnijeli ” veliku žrtvu”, oni su se za nju ” borili”, naravno bijegom!!! I neprestano je podrivaju!
I sada bi po takvima da bi bila njima ugodna za život, Hrvatsku trebalo dehadeizirati, detuđmanizirati i denacificirati??? Strašno koje si pravo uzimaju! A hrvatske žrtve, poginuli, masakrirani, ranjeni, nestali, razoreni gradovi i sela, to se njih ne tiče, to nije njihova briga???
Eto ti i takvi vladaju Hrvatskom, ti i takvi gaze hrvatske žrtve, izjednačavaju ih sa agresorskima i donose ovakve odluke da se nagrade dodijele onima koji slobodnu Hrvatsku nisu htjeli, koji za tu slobodu nisu ničim doprinijeli!
I to će mi neki zamjeriti, ali mi imamo već reputaciju u svijetu, kao samostalna država, pa je Šerbedžija trebao promovirati Hrvatsku u vrijeme dok smo se borili za priznanje neovisnosti ! No tada Hrvatska nije bila njegova domovina! A sada nakon svega on je za mir i ljubav među narodima! Po meni beskrajno nemoralno, licemjerno i beskrupulozno! Jer i Šerbedžiji i njemu sličnima svako hrvatsko obilježje smeta, tada su Hrvati nacionalisti, fašisti, ustaše i koješta još, ali hrvatske kune i hrvatsko otočje Brijuni im ne smetaju! Hrvatsko bogatstvo koje oni koriste im ne smeta, ono oni prisvajaju, oni na njega polažu pravo, kao da su se oni za Hrvatsku borili i izborili.
Na žalost, ovakva politička rješenja, ovakvo sprdanje s demokracijom, ovakvo ruganje hrvatskom narodu, ovakvo omalovažavanje hrvatskih žrtava ne vode pomirbi, već u nove sukobe. Pomirbe bez pravde nema! Zbog toga i jesmo zabrinuti i ogorčeni .Udara se na same temelje Republike Hrvatske, a to je Domovinski rat, kojega sve više pretvaraju u građanski rat, da bi se izjednačili agresor i žrtva!
Lili Benčik/hrvatskepravice
Post scriptum
I nakon svega njegova svojta pokupuje nekretnine u brijunskom priobalju i još hoće vladati, preuzeti vlas u Fažani. Doista ne pojmljivo!
http://www.imperijal.net/1/19/imperijalove-poznate-face/2427/serbedzijina-obitelj-od-biznisa-sa-srpskom-premijerkom-kupila-pola-centra-fazane.html
Leave a Comment