Prije nego uđemo u rezultat istraživanja „pomoćnici u svijetu politike“ želim reći kakav je posao pomoćnika u nastavi i osvrnuti se u razlog našeg istraživanja. Kao razlog navela bih kako naš državni sustav nije dovoljno upućeno u potrebe rada pomoćnika u nastavi s djecom s teškoćama i s kojim poteškoćama se pomoćnici susreću u svom poslu, a u vjeri kako postoji još dobrih ljudi odlučili smo učiniti istraživanje tko želi od političkih osoba pomoći da dođemo do Zakona o pomoćnicima u nastavi prema kojem će se pomoćnike uvesti u sustav obrazovanja i na državnu platnu listu, a što bi uvelike olakšalo i situaciju učenicima s teškoćama za koje smo naveli da će biti javno objavljeno. Pomoćnici u nastavi su uglavnom hrabri i postojani ljudi koji svojim udruživanjem u inicijativu mnogo toga mogu postići. Zajedništvo je ono koje uvijek izgrađuje i usmjerava prema naprijed. Oni su bili toga svjesni ili ne osobe koje su prve do učenika uz njegove roditelje ili roditelja. Stoje na prvoj liniji bojišnice braneći dostojanstvo najmanjih, marginaliziranih i najranjivijih. Ono što želim ja da i učenici s teškoćama i njihovi roditelji imaju mirno ljetovanje i da ne proživljavaju šok zbog pitanja što ih čeka na jesen kako bi se spriječila mogućnost regresije kod njih po pitanju zdravlja, a do čega može dovesti česta promjena pomoćnika odnosno da učenici s teškoćama ne strepe tko će im biti pomoćnik, a njihovi roditelji ili staratelji hoće li njihovo dijete ili djeca imati pomoćnika sljedeće godine ukoliko je potreban i to na taj način da se osiguraju ugovori o radu na neodređeno svim pomoćnicima u nastavi na području RH i sva prava koja im iz ugovora o radu pripadaju. (Problematika je u tome da pomoćnici najčešće rade dok ne nađu nešto bolje i to nije dobro niti za djecu, a niti za školski – obrazovni sustav. Ovo što se sad događa s pomoćnicima i kako je u RH uređen njihov status nije prilagođeno potrebama pomoćnika u nastavi i njihovoj želji da pomognu djeci s teškoćama, a koji ovise o pomoći pomoćnika. Želimo osvijestiti našu političku scenu i cijelu javnost o potrebi za pomoćnicima u nastavi o kojima ovise djeca s teškoćama u učenju jer profesori se ne stignu još posebno s njima baviti.)
Pomoćnik uvijek treba biti svjestan da ne postoji dijete koje ne može već samo dijete koje može! Obrazovanje i riječi koje upućujemo učenicima ostavljaju veliki trag na duši. Stoga je pomoćnik u istom trenutku i sestra i majka i psiholog koje usmjerava učenika u nastavi i pronalazi najbolja rješenja za učenika i njegov odgojno-obrazovni rast.
Mi, pomoćnici u nastavi želimo pomoći svim srcem učenicima s teškoćama i dajemo sve od sebe, ali se i suočavamo da je premalena naknada za naš rad i nije dovoljna za naš život. Uglavnom smo svi visoko obrazovani, mladi ljudi koji želimo pomoći učenicima, ali smo i mi potrebni pomoći. Dio poslova koje radimo su učiteljski (davanje zadataka pod nadzorom profesora, približavanje kroz asocijacije onoga dijela koji učenik nije razumio, a nakon izlaganja profesorice. To je sasvim shvatljivo i razumljivo jer jedan profesor ne može vladati nad cijelim razredom i još k tome raditi s učenikom koji ima teškoće), zatim radimo i kao njegovatelji jer ako učenik ima problem s higijenom ili ne može sam na toalet pomoćnici su oni koji u tome pomažu učeniku, a također pomažu pri kretanju ili kod jela i pića. Radili smo i u nastavi na daljinu u čemu su nam roditelji neizmjerno zahvalni jer smo pokazali dobru suradnju i rezultate. Da ne volimo učenike i posao sasvim sigurno ne bismo imali što raditi u ovom zvanju. Upravo zbog loših uvjeta mnogi dođu i odu, a nema dovoljno pomoćnika u nastavi (provjeren podatak za grad Zagreb). Smatram da to nikako nije dobro za učenike kojima su pomoćnici prvi na kojeg će se učenik osloniti. Također trebamo gledati i na to da se učenik osamostali što više moguće kao i predvidjeti u trenutku određene njegove radnje. Edukacija prema pravilniku nam je obvezna i sve više se govori o tome da je 20 sati premalo te imamo 232 sata i radi se na tome da se neprekidno educiramo jer i 232 sata se pokazuje već malo. Tako da smo prošli i na ERF-u konferenciju te razne radionice i webinare. Nerijetko pomoćnik dobije i verbalni napad od učenika zbog toga jer je učenik frustriran budući se ne vodi briga o njegovim potrebama u svim školama te ima previše nastavnog gradiva, udarac ili ugriz. To je zbog toga što je on prvi do učenika, a učenik na taj način izbacuje frustraciju. Naš posao ne završava sa satom već se nastavlja i kod kuće budući da trebamo pisati Obrazac 4, Dnevnik rada opisno o napredovanju, stagnaciji ili nazadovanju učenika, promjenama u radu i kod učenika, pripremamo se za sljedeći sat kako bi što bolje mogli usmjeriti učenika i često nas učenik nazove kako bi mu bili i emotivna potpora ili ako mu nešto treba još pojasniti iz nastavnog gradiva. Sve to traži mnogo posla.
Naglašavam da je odnos prema nama pomoćnicima u nastavi slika odnosa prema učenicima s teškoćama i njihovim roditeljima.
Pitamo se kad će ministrica Divjak, zaista učiniti ono što je i potpisala 6. studenog 2018. Pravilnik za pomoćnike u nastavi i stručne komunikacijske posrednike u kojem se u čl. 11 stavak 1, 2 i 3 navodi da će MZO uputiti Zahtjev za upis standarda zanimanja u Podregistar standarda zanimanja u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu pravilnika i da će Standard kvalifikacija Ministarstvo donijeti u roku od tri mjeseca od dana upisa standarda zanimanja u Podregistar standarda zanimanja. Potpisano je i da će Program za stjecanje kvalifikacija pravilnika Ministarstvo izraditi u roku od tri mjeseca od dana donošenja standarda kvalifikacija.
Što nam je potrebno? Molimo i tražimo da se zbog prvenstveno sigurnosti učenika i ugleda obrazovnog sustava donesu ugovori na neodređeno za sve pomoćnike u nastavi na području RH, da se ne zaboravi i da se konačno učini što je potpisano u pravilniku, a to je upis u Podregistar zanimanja i klasifikacija zvanja te donese plan i program kojeg pomoćnik treba imati za svoje osposobljavanje za rad. Pri tome navodim još jednu opasnost za našu državu, školstvo i učenike s teškoćama, a to je da je na zapadu u npr. Njemačkoj, Austriji, Švedskoj i ostalim državama rad pomoćnika u nastavi uređeno i riješeno pitanje na neodređeno vrijeme i da zbog toga naši pomoćnici koji su završili veliku edukaciju u RH od 232 sata po primjeru programa na Englesku školu već odlaze na rad kao pomoćnik u nastavi u te zemlje. Znači gubimo pomoćnike u RH što sigurno nije dobro za učenike kojih ima i koji su već prihvaćeni u redovne škole, a nedostaje nam pomoćnika.
Stranke (ili pojedinci) koje su se obvezale svojim dopisom ili bilo kakvim pisanim tragom na pomoć djeci s teškoćama i njihovim pomoćnicima | Stranke koje se nisu pisanim tragom očitovale da podržavaju djecu s teškoćama i njihove pomoćnike u nastavi |
MOST | HNS – Hrvatska narodna stranka |
Hrvatski Suverenisti i Domovinski pokret | HDZ – Hrvatska demokratska zajednica |
Odvjetnik Mate Knezović (lista generala Željko Glasnovića- Hrvati izvan RH) | Bandić Milan 365 – stranka rada i solidarnosti |
Dr. Boris Jokić | HSLS – Hrvatska socijalno-liberalna stranka |
Ivan Pernar | SDP – Socijaldemokratska partija Hrvatske – restart koalicija |
Živi Zid Građani | HSS – Hrvatska seljačka stranka |
Možemo! Politička platforma | HSU – Hrvatska stranka umirovljenika |
Pametno | HDSSB – Hrvatski demokratski savez Slavonije i baranje |
HGS – Kerum Ž., Hrvatska građanska stranka | |
Za grad | |
Radnička fronta | |
Reformisti | |
Fokus | |
NHR – neovisni za Hrvatsku | |
Laburisti | |
Demokrati | |
Inicijativa pomočnici u nastavi
Naša email adresa: unastavipomocnici@gmail.com
Marija Samaržija
Leave a Comment