Znakovit naslov Jedna ura ‘lada – pjesme iz polja najnovijega zvučnog albuma zagrebačke ženske klape Dišpet, objavljen krajem 2023. godine, predstavlja vlastitu interpretaciju hrvatskih, mahom tradicijskih radnih pjesama. | |
|
|
Lidija Bajuk nastupa na promociji albuma Jedna ura ‘lada (foto: Sanjin Kaštelan) | |
Klapa djeluje u sastavu Lovorka Sršen (1. sopran), Ivana Tolić, Eva Kirigjija Krnjak i Željka Vojvoda (2. sopran), Katarina Jelić, Ivana Kovaček i Marija Ljubić Šiško (1. alt), Ivana Klubička, Carolina Brodarac, Petra Lelas Garača i Jasna Jančić (2. alt) i budući da su u godini snimanja albuma neke od pjevačica na svijet donijele sveukupno četvero djece, nisu svi drugi soprani i drugi altovi sudjelovali u izvedbama redom. Osam interpretiranih napjeva izbor je ženskih pjesama od sjevernoga krčkoga do južnoga konavoskog područja, od kojih je zadnji napjev autorski uradak Vedrana Bonačića u stihovima i glazbi nadahnut elementima tradicijske glazbe Dubrovačkog primorja. | |
Zahvaljujući osobnim nagnućima istraživački raspoloženih članica klape i njihovome aktualnom repertoaru, zastupljeni napjevi isključivo pripadaju jadranskom arealu: ‘Aj’, veselo, žetvelice moje potječu iz Konavala, Lipa Mara šenu žela iz Badnja, Galofaru, cvijeće moje iz Luke Šipanske, Dođi, dragi, i dovezi lađu iz Komina, Sniježnice, visoka planino iz Dube Konavoske, Sama mala njivicu požela iz Pinezića na otoku Krku i Targačice, targojte ga hlodom iz Staroga Grada na otoku Hvaru. | |
|
Programska knjižica (foto: Sanjin Kaštelan) | |
Sniježnice, visoka planino domoljubna je pjesma o konavoskome gorskom grebenu Sniježnici vilinske ljepote, prirodnom spomeniku zavičajnoga “zemaljskog raja” i “prošlosti daleke” Dubrovačke Republike. Tako drniška vremeplovno-pripovjedna Lipa Mara šenu žela sadrži mitske motive ( liva ruka, zlatni srp, kletva) koji upućuju na praslavensku božicu Mor(an)u i božanskoga neimenovanog pastira. I neretljanska Dođi, dragi, i dovezi lađu na tragu je mitsko-ljubavnih pjesama o (božici) Mor(an)i, koja kao zaljubljena djevojka uz mitsku vodu (Neretvu) bere biser (rosu). U krčkome dijaloškom napjevu Sama mala njivicu požela, melodijski obilježenom Dvoglasjem tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja uvrštenim u UNESCO-ov Reprezentativni popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva, mlada žetelica snatri o voljenom mladiću. Dijaloški je i hvarski napjev Targačice, targojte ga hlodom, čije ogladnjele poslenice pritisnute žegom i napornim radom čeznu za odmorom ( hlodom) i užinom ( kolačićima i turticama) zemljoposjednik prizemljuje obećavajući im težačku okrijepu od graha i pšenice. Konovaski pjevani poslenički poticaj ‘Aj’, veselo, žetvelice moje između mladih žetelica svjedočanstvo je uspješno obavljenoga radnog zadatka i istodobno svojevrsna preporuka za njihovu udaju. Južnodalmatinska pjesma Galofaru, cvijeće moje pjevani je monolog zaljubljene djevojke koja u pitar na ponistri sije bosiljak. Nasuprot tome mirisnom cvijetu u znaku čistoće djevojačke duše i naklonosti, u autorskom napjevu Pelinče, pelinče “gorki cvit” simbol je razočaranja djevojke zbog njezina “vrimena u polju ljubavi otetom”, a svima nama poziv na osobno poistovjećivanje s poljaricom čija nas kletva “Sjeme ti usahlo!” podsjeća da bez ljubavi kopnimo – uvodnim Introm u sinstezijskome pastoralnom ambijentu s pastirskim fićukanjem melodije istoga napjeva zatvarajući glazbeno-apotropejski životni krug. | |
|
Naslovnica albuma Jedna ura ‘lada | |
Znalačku obradu napjeva za klapsko pjevanje redom potpisuju Krešimir Magdić, Ivana Tolić i Željka Vojvoda (‘Aj’, veselo, žetvelice moje), Krešimir Magdić ( Sniježnice, visoka planino, Sama mala njivicu požela), Joško Ćaleta ( Lipa Mara šenu žela, Galofaru, cvijeće moje), Ivana Tolić ( Dođi, dragi, i dovezi lađu), Vedrana Šiša ( Targačice, targojte ga hlodom) i Vedran Bonačić ( Pelinče, pelinče). U uvodnom Intru i zaključnom Outru fićuka Eva Kirigjija Krnjak. Za studijsko snimanje, miksanje i besprijekorni mastering te produkciju zaslužni su SoundBrick Studio i Luka Čabo, a za fotografiju i dizajn naslovnice nadahnutu naslovom albuma Marija Gašparović i Ira Payer. | |
Iako svoj repertoar katkad upotpunjuje i obradama drugih hrvatskih napjeva (primjerice na prethodnom albumu iz Pečuha i Hercegovine), pomno izabranima i suptilno interpretiranima ženska klapa Dišpet album ženskih radnih napjeva Jedna ura ‘lada – pjesme iz polja raskrilila je kao okno za (samo)iscjeljujuće cvjetno-žitno mediteranstvo uronjeno u plaventni onkraj, čiji pulsirajući elementi posvjedočeno dopiru čak do središnje Hrvatske – u zalog budućim glazbenim istraživanjima i na radost svih poklonika ženske klape Dišpet i prelijepe hrvatske tradicijske glazbe. | |
|
Klapa Dišpet i Lidija Bajuk na promociji albuma (foto: Sanjin Kaštelan) | |
|
|
|
Leave a Comment