Podrazumijeva skup mjera, principa i aktivnosti usmjerenih na sprječavanje, otkrivanje i sankcioniranje korupcije u nekoj organizaciji, instituciji ili društvu. Ona uključuje strateški plan djelovanja koji se temelji na identificiranju koruptivnih rizika , kvantifikaciji , mjerama otklanja , i njihovom praćenju.
Evo ključnih elemenata:
- Prevencija korupcije
Transparentnost: Osigurati transparentnost kroz definirane procese organizacije (zakonom propisani FMC) u donošenju odluka, procesnim definiranjem javnim nabavama i procesno definiranim financijskim transakcijama.
Edukacija i svijest: Provođenje obuka za zaposlenike, javne službenike i građane o prepoznavanju, preveniranju i sprječavanju korupcije, sa posebnim naglaskom na mlađim uzrasnim skupinama , počevši od vrtića , preko osnovnih i srednjih škola do visokog obrazovanja . Praksa je pokazala da su vrlo loši ili gotovo nikakvi rezultati edukacije po pitanju prevencije kod starijih osoba , obzirom na njihove okoštale životne navike i shvaćanja etike i morala . Praksa je pokazale isto tako da se ne smije zanemariti niti geografski aspekt , obzirom na običajno pravo određenih regija , što znači da je uspješna borba protiv korupcije dugoročan posao .
Politike suzbijanja korupcije i kodeks etike: Opredijeljenost rukovodstva za borbu protiv korupcije , ključni je moment za donošenje adekvatnih politika uspješne borbe protiv podmićivanja .Nužno je snažno potaknuti implementaciju jasnih etičkih standarda koji reguliraju ponašanje zaposlenika, kroz detaljno razrađene procese rada u kojima su jasno definirani koruptivni rizici u pojedinim aktivnostima.
Smanjenje diskrecionih prava rukovodilaca i djelatnika: Digitalizacija i pojednostavljivanje radnih procesa kako bi se smanjile mogućnosti za koruptivne prakse vrlo su bitan element uspješnog suzbijanja podmićivanja i drugih devijantnih oblika ponašanja . Nikada nije dovoljno naglasiti koliki je pozitivan efekt postojanje uspješnih aplikacija za upravljanje antikoruptivnim radnjama i analizama.
- Otkrivanje korupcije
Interna kontrola: Uspostavljanje sustava unutrašnjih kontrola (zakonom propisan FMC) i redovnih internih revizija, uz godišnja izvješća osoba za nepravilnosti (zakonom propisano),ukoliko se kvalitetno provedu ,a ne po principu „formu imamo , a suštinu ne želimo“, prvi su pokazatelj korupcijskih simptoma na operativnom nivou , i putokaz su za daljnje djelovanje . Ove aktivnost već godinama se provode na nacionalnom nivou , ali se nadležnim tijelima (ministarstvima) predaju u papirnatom obliku , što isključuje bilo kakvu uspješnu analitiku prikupljenih podataka. Da li je to posljedica slučajnosti ili populizma u suzbijanju korupcije je za diskusiju , ali je činjenica da se Izjava o fiskalnoj odgovornosti nakon 10-tak godina predaja 31.03. svake godine tek za 2023. predavala u digitalnom obliku , pa će poslije ovogodišnje predaje prvi put biti moguće analizirati i komparirati podatke u svrhu otkrivanja indicija o potencijalno mogućoj korupciji , posebno ako se aplikativno analiziraju koruptivni rizici u procesima organizacije .
Prijavljivanje nepravilnosti: Razvoj sigurnih kanala za prijavu sumnjivih aktivnosti propisani su zakonom . Ministarstvo financija (središnja harmonizacijska jedinica ) , propisala je obrasce za prijavu nepravilnosti i način prikupljanja podataka o nepravilnostima , propisala je obvezu imenovanja Osobe za nepravilnosti i vodi nacionalni registar Osoba za nepravilnosti . Pa gdje je onda problem ? Duplirale su se radnje po istom problemu donošenjem Zakona o zaštiti zviždača koji je potpuno nepotreban jer već 10-tak godina postoje svi alati kao i obrasci koje je Ministarstvo financija propisalo , provodi , i definiran je način prijavljivanja , mjesto kome se predaje na propisanim obrascima , kao i Godišnje izvještavanje o nepravilnostima (ministarstvu financija). Čak je i kategoriziralo nepravilnosti . Pa gdje je onda problem ? Problem je u tome što se korupcija prevenira i sprečava u tišini , daleko od medija , po pravilima struke , nakon opsežnih analiza indikatora , a ne na stranicama medija ili televiziji . Ali šta će mi borba protiv korupcije ako neću završiti na naslovnicama pitaju se zviždači . Borba protiv korupcije , ako nije medijsko populistička iziskuje visok nivo stručnosti , alate i upornost .
Analiza podataka: Korištenje analitičkih alata za praćenje i identifikaciju potencijalno koruptivnih rizika kroz informatičke alate , ukazati će nam na obrasce koruptivnih djela , a iskusni analitičari znaju da u praksi postoji 30-tak obrazaca sa .pod varijantama . Profesionalci koji se bave ovim analitikama kažu „nema već neviđenoga “ a svaki potencijalno sumnjiv autor koruptivnog djela misli da je baš on smislio koruptivni obrazac koji se ne da detektirati , a ono već viđeno . Osobe koje na populističko – laički način črčkaju po problematici korupcije , čine više štete nego koristi . To je ista razlika kao i između liječnika i travara . Nakon prikupljanja indikatora i inicijalne dokumentacije problem se prepušta DORH-u , koji ima svoju metodologiju i institucije (MUP) , kako bi prikupili potrebne dokaze , zato što samo oni imaju ovlaštenje za to(TAKO PREDVIĐA ZAKON I PRAVILNICI O RADU OSOBA ZA NEPRAVILNOSTI IZDAN OD STRANE MINISTARSTVA FINANCIJA) NEMA MEDIJA , NEMA TELEVIZIJE , NEMA SLAVE. Samo DORH u tišini . Mislim da bi i oni bili mnogo učinkovitiji kada bi prošli dobru operativnu edukaciju o prirodi , modelima , strukturi i već postojećim zakonskim alatima za detekciju korupcije (DORH , MUP) , DOBRO UPOZNAJ NEPRIJATELJA DA BI SE USPJEŠNO BORIO PROTIV NJEGA.
- Reakcija na korupciju
Istrage i sankcije: Intenzivna operativna suradnja sa DORH-om . Koliko god je moguće ne komunicirati sa javnošću kakao se ne bi ugrozili koraci poduzeti od strane DORH-a i pravosuđa. Intenzivno popunjavati bazu podataka prikupljenih aktivnošću Osobe za nepravilnosti u digitalnom obliku , kako bi se moglo predviđati potencijalne sukobe interesa. Ovako stvorene baze potencijalnih sukoba interesa razmjenjivati sa drugim institucijama koje rade isti posao. Restitucija štete: Povrat nezakonito stečene imovine ili drugih dobara , kao mjera odvraćanja od koruptivnih radnji PREPUSTITI PRAVOSUĐU
- Praćenje i evaluacija
Indikatori uspjeha: Definiranje jasnih pokazatelja operativne uspješnosti za ocjenu učinkovitosti strategije borbe protiv korupcije ( digitalna GAP analiza – 275 pitanja )
Redovne revizije: Redovito (bar jednom godišnje) ažurirati strategije sukladnosti borbe protiv korupcije na temelju novih saznanja , iskustava i razvoja operativnih alata
Operativna strategija upravljanja antikorupcijom treba biti prilagođena specifičnom kontekstu organizacije ili društva i provoditi se dosljedno uz podršku svih relevantnih dionika (GI-FUIK analiza).
Dr. sci. Željko Krpan
Leave a Comment